Współpraca z rodziną dziecka niepełnosprawnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WZR1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z rodziną dziecka niepełnosprawnego | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edu. i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_W02 Student zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością PC2_W02 Student zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka PC2_W02 PC2_W04 Student zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących negatywne postawy rodzicielskie: unikającą, nadmiernie wymagającą, nadmiernie opiekuńczą, odtrącającą oraz wskazać na konsekwencje negatywnych postaw PC2_W02 PC2_W04 Student wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie PC2_W10 Student zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących pozytywne postawy rodzicielskie: akceptacja, uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, współdziałanie z dzieckiem, rozumna swoboda PC2_W10 Student zna „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” autorstwa Marii Ziemskiej Umiejętności PC2_U02 Student potrafi skonstruować informację zwrotną z diagnozy informującą o zaburzeniach w rozwoju dziecka PC2_U02 PC2_U04 Student potrafi napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie PC2_U02 PC2_U04 PC2_U04 Student potrafi napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi pozytywne postawy rodzicielskie PC2_U04 Student potrafi zastosować w praktyce „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” autorstwa Marii Ziemskiej Kompetencje społeczne PC2_K03 Student potrafi: zainicjować i przeprowadzić rozmowę z rodzicami dziecka |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Marcinkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru Test z przedmiotu Analiza informacji zwrotnych skonstruowanych przez studentów Konstruowanie kontraktu Badanie instruktażowe Zwróceni uwagi na postawę studentów | |
Pełny opis: |
ĆWICZENIA: Cykl życia rodziny i różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością Modelowa procedura informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka Postawy rodzicielskie pozytywne i negatywne Konsekwencje pozytywnych i negatywnych postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka Zasady, metody i formy pracy z rodzicami reprezentującymi różne postawy Instytucje wspierające zachowanie rodziców dzieci niepełnosprawnych LICZBA GODZIN: 10 Konstruowanie informacji zwrotnej z diagnozy informującą o zaburzeniach w rozwoju dziecka Narzędzia diagnostyczne; „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” M. Ziemska Inwentarz postaw „W moim domu" B. Markowskiej, Skala postaw rodzicielskich – M. Plopa Opracowywanie kontraktu współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne i pozytywne postawy rodzicielskie | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA •Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 •Gorajewska D./ red./ Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Wyd. INTEGRACJA, Warszawa 2007 •Kielin J. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. GWP, Gdańsk 2002 •Obuchowska I./ red./ Dziecko niepełnosprawne w rodzinie . WSiP, Warszawa 1991 •Twardowski A. Rola pełnosprawnych rówieśników w procesie wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. w Dykcik W., Twardowski A. /red./ Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Wyd. GEN, Poznań 2004 •Grzesiuk. L; Tryjarska B. Jak pomagać sobie, rodzinie i innym. PWN, Warszawa, 1995 Field D. Osobowości rodziny. LOGOS, Warszawa 1999 Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Difin, Warszawa 2010 Kaczyńska –Butryn Z. Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. MakMed, Lublin 2008 | |
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10g Przygotowanie się do zajęć, lektury 10g Przygotowanie się do egzaminu 5g Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2015-02-24 - 2015-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Marcinkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru Test z przedmiotu Analiza informacji zwrotnych skonstruowanych przez studentów Konstruowanie kontraktu Badanie instruktażowe Zwrócenie uwagi na postawę studentów | |
Pełny opis: |
ĆWICZENIA: Cykl życia rodziny i różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością Modelowa procedura informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka Postawy rodzicielskie pozytywne i negatywne Konsekwencje pozytywnych i negatywnych postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka Zasady, metody i formy pracy z rodzicami reprezentującymi różne postawy Instytucje wspierające zachowanie rodziców dzieci niepełnosprawnych Konstruowanie informacji zwrotnej z diagnozy informującą o zaburzeniach w rozwoju dziecka Narzędzia diagnostyczne; „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” M. Ziemska Inwentarz postaw „W moim domu" B. Markowskiej, Skala postaw rodzicielskich – M. Plopa Opracowywanie kontraktu współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne i pozytywne postawy rodzicielskie LICZBA GODZIN: 10 | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA
• Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 • Gorajewska D./ red./ Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Wyd. INTEGRACJA, Warszawa 2007 • Kielin J. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. GWP, Gdańsk 2002 • Obuchowska I./ red./ Dziecko niepełnosprawne w rodzinie . WSiP, Warszawa 1991 • Twardowski A. Rola pełnosprawnych rówieśników w procesie wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. w Dykcik W., Twardowski A. /red./ Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Wyd. GEN, Poznań 2004 • Grzesiuk. L; Tryjarska B. Jak pomagać sobie, rodzinie i innym. PWN, Warszawa, 1995 Field D. Osobowości rodziny. LOGOS, Warszawa 1999 Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Difin, Warszawa 2010 Kaczyńska –Butryn Z. Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. MakMed, Lublin 2008 | |
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.