Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzanie zmiany

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzanie zmiany
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podypl.: akad. liderów oświaty szkoły uczącej się ALO SUS, edycja: woj. maz.
Obowiązkowe dla stud. podypl.: akad. liderów oświaty szkoły uczącej się ALO SUS, edycja: woj. św.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Słuchacz:

- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej; wyjaśnia typowe reakcje, zachowania i postawy ludzi wobec zmiany oraz charakteryzuje i projektuje wybrane strategie radzenia sobie z typowymi reakcjami wobec zmiany;

- ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, potrafi wyjaśnić czym jest zmiana w życiu człowieka, jak na nią reaguje, jakie czynniki miękkie warunkują wprowadzanie zmiany: wizja, włączanie w działanie, komunikacja, motywacja;

- ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, wyjaśnia rolę i znaczenie lidera w procesie motywowania do zmiany i przeprowadzania organizacji przez zmiany; charakteryzuje proces zmian

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zarządzania zmianą; analizuje czynniki warunkujące wprowadzanie zmiany i wykorzystuje je w procesie wprowadzania zmiany podczas procesowego wspomagania szkół; adekwatnie posługuje się tzw. czynnikami twardymi zarządzania zmianą - model DICE (czas trwania wprowadzania zmiany, adekwatność doboru członków zespołu, spójność deklaracji i działań, poziom zaangażowania wszystkich grup w szkole, zobowiązanie do działań, dodatkowy wysiłek związany z wprowadzaniem zmiany);

- potrafi ocenić przydatność wybranych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z projektowaniem i wdrażaniem zmian w szkołach, potrafi dokonać wnikliwej analizy raportów z ewaluacji zewnętrznej, z uwzględnieniem mocnych i słabych stron, w kontekście wprowadzanych zmian; dokonuje diagnozy poszczególnych obszarów pracy szkoły, w kontekście wprowadzania zmiany

- przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych i organizacyjnych, potrafi zaplanować proces wspomagania w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych;

- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w procesie inicjowania i przeprowadzania organizacji przez proces zmiany;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie wykonanych prac (implementacja zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce szkolnej)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)