Wprowadzanie zmiany
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzanie zmiany |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej; wyjaśnia typowe reakcje, zachowania i postawy ludzi wobec zmiany oraz charakteryzuje i projektuje wybrane strategie radzenia sobie z typowymi reakcjami wobec zmiany; - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, potrafi wyjaśnić czym jest zmiana w życiu człowieka, jak na nią reaguje, jakie czynniki miękkie warunkują wprowadzanie zmiany: wizja, włączanie w działanie, komunikacja, motywacja; - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, wyjaśnia rolę i znaczenie lidera w procesie motywowania do zmiany i przeprowadzania organizacji przez zmiany; charakteryzuje proces zmian - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zarządzania zmianą; analizuje czynniki warunkujące wprowadzanie zmiany i wykorzystuje je w procesie wprowadzania zmiany podczas procesowego wspomagania szkół; adekwatnie posługuje się tzw. czynnikami twardymi zarządzania zmianą - model DICE (czas trwania wprowadzania zmiany, adekwatność doboru członków zespołu, spójność deklaracji i działań, poziom zaangażowania wszystkich grup w szkole, zobowiązanie do działań, dodatkowy wysiłek związany z wprowadzaniem zmiany); - potrafi ocenić przydatność wybranych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z projektowaniem i wdrażaniem zmian w szkołach, potrafi dokonać wnikliwej analizy raportów z ewaluacji zewnętrznej, z uwzględnieniem mocnych i słabych stron, w kontekście wprowadzanych zmian; dokonuje diagnozy poszczególnych obszarów pracy szkoły, w kontekście wprowadzania zmiany - przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych i organizacyjnych, potrafi zaplanować proces wspomagania w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych; - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w procesie inicjowania i przeprowadzania organizacji przez proces zmiany; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie wykonanych prac (implementacja zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce szkolnej) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.