Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WWA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym autystyczne spektrum zaburzeń - Zna kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz ich biopsychospołeczne uwarunkowania - Zna mechanizmy zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz integracji percepcyjno-motorycznej u dziecka z ASD - Zna i rozumie podstawy rehabilitacji dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń - Zna podstawowe koncepcje strategii terapeutycznych w pracy z dzieckiem z ASD. Zna wybrane metody pedagogiczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu - Zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej. Umiejętności: - Potrafi analizować rehabilitację dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń - Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym, autystyczne spektrum zaburzeń. Potrafi dokonać charakterystyki obszarów kluczowych oraz analizy zachowań dziecka ze spektrum autyzmu - Potrafi dokonać charakterystyki umiejętności kluczowych w obszarze wspomagania rozwoju dziecka z ASD - Potrafi analizować rehabilitację dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń - Potrafi planować i stosować metody pedagogiczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Potrafi stosować ćwiczenia i zabawy stosownie do przyjętej strategii postępowania w edukacji i terapii dzieci ze spektrum autyzmu. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych - Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka - Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Symulacje, zajęcia praktyczne 2. Analiza filmów Celem zajęć jest opanowanie podstaw metodycznych w zakresie stosowania metod wspomagających nabywania kompetencji przez dziecko z zaburzeniami rozwojowymi oraz poznanie specyfiki i opanowanie umiejętności określenia profilu komunikacyjnego dziecka Zaburzenia ze spektrum autyzmu w klasyfikacji DSIV i DSM -V Sygnały ostrzegawcze zaburzeń rozwojowych w wieku 0-3 lata Obszary i umiejętności kluczowe Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. Całościowe zaburzenia rozwojowe – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11 Przegląd koncepcji neurobiologicznych i psychospołecznych dotyczących przyczyn autyzmu. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. - Przegląd wybranych metod diagnostycznych. - Przegląd niedyrektywnych i dyrektywnych metod terapeutycznych wykorzystywanych w terapii autyzmu. - Praca terapeutyczna nad umiejętnościami kluczowymi w domu i placówce |
|
Pełny opis: |
- Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. - Całościowe zaburzenia rozwojowe – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11 - Przegląd koncepcji neurobiologicznych i psychospołecznych dotyczących przyczyn autyzmu. - Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. - Przegląd wybranych metod diagnostycznych. - Przegląd niedyrektywnych i dyrektywnych metod terapeutycznych wykorzystywanych w terapii autyzmu. - Praca terapeutyczna nad umiejętnościami kluczowymi w domu i placówce - Strategie ESDM wczesny start w pracy z dzieckiem i rodzina |
|
Literatura: |
1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2) Morrison J. (2016) DSM-5 bez tajemnic. praktyczny przewodnik dla klinicystów. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 3) Randall P. 2010) Autyzm. Jak pomóc rodzinie. GWP 4) Attwood T. (2007) Zespól Aspergera. Kompletny przewodnik. Wyd. Harmonia 5) Bluestone J. (2015) Materia Autyzmu. Łączenie wątków w spójna teorię. 6).Delacato C. () Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja Synapsis 7) Gagelsman H. (1988) Kaj znów się śmieje. wyd. Iskry 8) Kaufman. R ( Autyzm, przełom w podejściu. Program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie 9) Kaufman B.,N. (1994): „Przebudzenie naszego syna. Zwycięstwo miłości nad chorobą” wyd. Fundacja „Synapsis” 10) Kaufman B., N.: (1995) „Uwierzyć w cud. Prawdziwa historia Robertit , wyd. Fundacja „Synapsis” linki: https://autismtreatmentcenter.org/ |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 50 Przygotowanie się do zajęć - 18 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 4 Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams, realizowane zgodnie z planem KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: lZajęcia online https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad24380504a604c96959b276083fc6ed2%40thread.tacv2/conversations?groupId=4613ad64-cf8c-4f1b-a06e-e802103d4f11&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.