Warsztaty twórcze w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WTW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty twórcze w edukacji |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży. |
Pełny opis: |
Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji. Cele edukacyjne warsztatu twórczego. Struktura warsztatu twórczego. Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka. Warsztat twórczy - realizacje praktyczne. |
Literatura: |
Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012, nr 2, s. 121-128, Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań. Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25 Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa. Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź. Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk. Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk. Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna metodę warsztatu twórczego jako działania w obszarze edukacji. - zna autorskie metody warsztatu twórczego (E.Józefowskiego, W.Karolaka) - zna strukturę warsztatu oraz przyporządkowane jej cele. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi dobrać działanie warsztatowe zgodnie z przyjętym celem (edukacyjnym, terapeutycznym). - potrafi zaprojektować warsztat twórczy prawidłowo dobierając jego formę i strukturę do zamierzonych celów edukacyjnych. - potrafi omówić warsztat twórczy, jego strukturę i związek z zamierzonymi celami edukacyjnymi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - w sposób twórczy rozwiązuje problemy poznawcze w interakcjach społecznych - kreatywnie uczestniczy w pracy zespołowej, w roli lidera, jak i uczestnika. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe, praca zdalna. Godziny kontaktowe, wykład 5, ćwiczenia 16 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 Kryteria oceny Wykład - ocena koncepcji warsztatu twórczego (wypowiedź ustna), Ćwiczenia - realizacje praktyczne, ocena prezentacji technik i wytworów plastycznych. Aktywność w realizacji stawianych zadań twórczych, szkice rysunkowe i malarskie, prezentacja własnych koncepcji twórczych na tle grupy (praca pisemna). Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład, ćwiczenia. |
Praktyki zawodowe: |
Istnieje możliwość odbycia praktyki zawodowej w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia w Pruszkowie, po zaliczeniu pierwszego semestru. Szczegółowe informacje na temat praktyki u Kierownika studiów podyplomowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Janina Florczykiewicz, Aleksandra Gajda, Sylwester Mocur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży |
|
Pełny opis: |
Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji. Cele edukacyjne warsztatu twórczego. Struktura warsztatu twórczego. Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka. Warsztat twórczy - realizacje praktyczne. |
|
Literatura: |
Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012, nr 2, s. 121-128, Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań. Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25 Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa. Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź. Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk. Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk. Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Janina Florczykiewicz, Aleksandra Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży |
|
Pełny opis: |
Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji. Cele edukacyjne warsztatu twórczego. Struktura warsztatu twórczego. Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka. Warsztat twórczy - realizacje praktyczne. |
|
Literatura: |
Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012, nr 2, s. 121-128, Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań. Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25 Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa. Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź. Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk. Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk. Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Julia Bartosik, Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży |
|
Pełny opis: |
Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji. Cele edukacyjne warsztatu twórczego. Struktura warsztatu twórczego. Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka. Warsztat twórczy - realizacje praktyczne. |
|
Literatura: |
Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012, nr 2, s. 121-128, Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań. Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25 Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa. Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź. Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk. Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk. Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży |
|
Pełny opis: |
Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji. Cele edukacyjne warsztatu twórczego. Struktura warsztatu twórczego. Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka. Warsztat twórczy - realizacje praktyczne. |
|
Literatura: |
Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012, nr 2, s. 121-128, Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań. Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25 Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa. Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź. Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk. Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk. Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.