Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty twórcze w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WTW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty twórcze w edukacji
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży.

Pełny opis:

Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji.

Cele edukacyjne warsztatu twórczego.

Struktura warsztatu twórczego.

Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka.

Warsztat twórczy - realizacje praktyczne.

Literatura:

Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012, nr 2, s. 121-128,

Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań.

Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź.

Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa.

Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź.

Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk.

Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk.

Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna metodę warsztatu twórczego jako działania w obszarze edukacji.

- zna autorskie metody warsztatu twórczego (E.Józefowskiego, W.Karolaka)

- zna strukturę warsztatu oraz przyporządkowane jej cele.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi dobrać działanie warsztatowe zgodnie z przyjętym celem (edukacyjnym, terapeutycznym).

- potrafi zaprojektować warsztat twórczy prawidłowo dobierając jego formę i strukturę do zamierzonych celów edukacyjnych.

- potrafi omówić warsztat twórczy, jego strukturę i związek z zamierzonymi celami edukacyjnymi.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- w sposób twórczy rozwiązuje problemy poznawcze w interakcjach społecznych

- kreatywnie uczestniczy w pracy zespołowej, w roli lidera, jak i uczestnika.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe, praca zdalna.

Godziny kontaktowe, wykład 5, ćwiczenia 16

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Kryteria oceny

Wykład - ocena koncepcji warsztatu twórczego (wypowiedź ustna), Ćwiczenia - realizacje praktyczne, ocena prezentacji technik i wytworów plastycznych.

Aktywność w realizacji stawianych zadań twórczych, szkice rysunkowe i malarskie, prezentacja własnych koncepcji twórczych na tle grupy (praca pisemna).

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład, ćwiczenia.

Praktyki zawodowe:

Istnieje możliwość odbycia praktyki zawodowej w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia w Pruszkowie, po zaliczeniu pierwszego semestru. Szczegółowe informacje na temat praktyki u Kierownika studiów podyplomowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Janina Florczykiewicz, Aleksandra Gajda, Sylwester Mocur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości

zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży

Pełny opis:

Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji.

Cele edukacyjne warsztatu twórczego.

Struktura warsztatu twórczego.

Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka.

Warsztat twórczy - realizacje praktyczne.

Literatura:

Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012,

nr 2, s. 121-128,

Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań.

Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź.

Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu

twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa.

Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź.

Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk.

Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk.

Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Janina Florczykiewicz, Aleksandra Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości

zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży

Pełny opis:

Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji.

Cele edukacyjne warsztatu twórczego.

Struktura warsztatu twórczego.

Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka.

Warsztat twórczy - realizacje praktyczne.

Literatura:

Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012,

nr 2, s. 121-128,

Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań.

Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź.

Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu

twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa.

Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź.

Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk.

Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk.

Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Julia Bartosik, Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości

zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży

Pełny opis:

Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji.

Cele edukacyjne warsztatu twórczego.

Struktura warsztatu twórczego.

Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka.

Warsztat twórczy - realizacje praktyczne.

Literatura:

Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012,

nr 2, s. 121-128,

Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań.

Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź.

Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu

twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa.

Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź.

Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk.

Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk.

Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie metody warsztatu twórczego. Poznanie struktury i procedury pracy terapeutycznej. Zwrócenie uwagi na możliwości

zastosowania tej metody w edukacji ze zwróceniem uwagi na stymulowanie i modyfikowanie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży

Pełny opis:

Warsztat twórczy jako metoda wspierania rozwoju w edukacji.

Cele edukacyjne warsztatu twórczego.

Struktura warsztatu twórczego.

Autorskie koncepcje warsztatu twórczego E. Józefowskiego i W. Karolaka.

Warsztat twórczy - realizacje praktyczne.

Literatura:

Florczykiewicz J., Warsztaty twórcze w resocjalizacji skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami osobowości. Szkoła Specjalna. - 2012,

nr 2, s. 121-128,

Józefowski E., (20120 Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań.

Józefowski E.,(2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź.

Józefowski E., Warsztat twórczy jako przestrzeń twórczego konstytuowania siebie : teoretyczne podstawy zastosowania warsztatu

twórczego w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 17-25

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. CODN. Warszawa.

Karolak W., (2008) Rysunek w arteterapii. Łódź.

Szmidt K., (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk.

Nęcka E., (2000) Psychologia twórczości. Gdańsk.

Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)