Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wspomaganie dzieci w rozwoju samodzielności i samoobsługi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WSS Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspomaganie dzieci w rozwoju samodzielności i samoobsługi
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

student wie jak określić poziom umiejętności samoobsługowych dziecka zdrowego i dziecka, którego rozwój jest w jakimś stopniu zaburzony

student wie jak zbudować programy indywidualne i grupowe dla dzieci przedszkolnych wspomagające samoobsługę;

student wie jak kształtuje się zdobywanie umiejętności samoobsługowych w przypadku małych dzieci;

umiejętności

Student potrafi nauczyć dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym samodzielności podczas czynności pielęgnacyjnych, spożywania posiłków, ubierania się i rozbierania, czynności higienicznych oraz samodzielnej i bezpiecznej zabawy;

Student potrafi oduczać złych nawyków nabytych przez dzieci;

Kompetencje społeczne

Student jest przekonany o konieczności uczenia małych dzieci czynności samoobsługowych i wspierania ich w nabywaniu samodzielności elementarnej i praktycznej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 1 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie polega na aktywności studenta podczas zajęć i czynnym uczestnictwie w części warsztatowej.

Pełny opis:

WYKŁAD

Typy samodzielności

Znaczenie samodzielności życiowej w procesie uczenia się

Rola rodziców w nabywaniu samodzielności

Konwersatorium

ĆWICZENIA

Sposoby pomocy dziecku w nabywaniu samodzielności życiowej

LICZBA GODZIN:5

Literatura:

Mikler-Chwastek A. (2009) Samodzielni w przedszkolu, w: Moje dziecko w przedszkolu, (red.) A. Jegier , Gdańsk.

Carr J. (1984) Pomoc dziecku upośledzonemu, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2000) Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa.

Dzierżanka-Wyszyńska A. (1972) Rozwój psychomotorychny małego dziecka, Warszawa.

Finnie N.R. (1994) Domowa pielęgnacja małego dziecka z porażeniem mózgowym, Warszawa.

Hundertmarck G. (1993) Uczymy się żyć razem. Niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, Warszawa.

Kielin J. red. (2002) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Gdańsk.

Uwagi:

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 5g wykład i ćwiczenia

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30g

Przygotowanie się do egzaminu 60g

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.