Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami SI
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WSI3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami SI |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk wychowawczych, zwłaszcza o rodzinie, specyfice rodziny i procesach zachodzących w rodzinie - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń - zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem pełnosprawnym i z zaburzeniami w rozwoju - zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka - wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie. UMIEJĘTNOŚCI: - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej - potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów - rozumie złożoną sytuację rodziny i jej uwarunkowania - potrafi opracować scenariusz warsztatu z rodzicami - potrafi określić zasady prawidłowej współpracy ze środowiskiem rodzinnym - umie napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - jest świadomy znaczenia odpowiedzialności za podejmowane działania wobec rodziny i dziecka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit, Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (pytania zamknięte) |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina jako środowisko wychowawcze, jej funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie. 2. Współpraca z rodziną – zasady, metody, środki oraz formy organizacyjne efektywnej współpracy na różnych etapach edukacji ucznia/dziecka. 3. Wspomaganie rozwoju ucznia/dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we współpracy z rodziną. 4. Pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne aspekty uczestnictwa rodziców w procesie wychowania i kształcenia. Integracja włączająca – współpraca z rodziną ucznia/dziecka z zaburzeniami SI. 5. Rodzina i szkoła wobec współczesnych problemów dzieci i młodzieży (uzależnienie od gier komputerowych, alkoholizm, nikotyna i środki psychoaktywne, narkomania, sekty, zaburzenia odżywiania, agresja, wykluczenie z grupy i inne sytuacje trudne). 6. Rodzina dysfunkcyjna – określenie, postępowanie w sytuacji trudnej (aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne). Aspekt etyczny i odpowiedzialność pedagoga współpracującego ze środowiskiem rodzinnym ucznia/dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Tarszkiewicz M., Karpa A., Jak wspierać zdolnego ucznia, WSiP, Warszawa 2009 Jundziłł I., Trudności wychowawcze w rodzinie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989 Kawula S., Bragiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 1997 Pietruszewski K., Jak pomóc nastolatkom?, Wydawnictwo Lux Libri, Kraków 1998 Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985 Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007 Literatura uzupełniająca: Pecyna M., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa 1998 Szurowska B., Anoreksja w rodzinie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011 Barbaro de B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, CM UJ, Kraków 1994 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów ECTS- 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.