Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami SI

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WSI3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami SI
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk wychowawczych, zwłaszcza o rodzinie, specyfice rodziny i procesach zachodzących w rodzinie

- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń

- zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem pełnosprawnym i z zaburzeniami w rozwoju

- zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka

- wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie.

UMIEJĘTNOŚCI:

- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej

- potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów

- rozumie złożoną sytuację rodziny i jej uwarunkowania

- potrafi opracować scenariusz warsztatu z rodzicami

- potrafi określić zasady prawidłowej współpracy ze środowiskiem rodzinnym

- umie napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- jest świadomy znaczenia odpowiedzialności za podejmowane działania wobec rodziny i dziecka.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Katarzyna Kruś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (pytania zamknięte)

Pełny opis:

1. Rodzina jako środowisko wychowawcze, jej funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie.

2. Współpraca z rodziną – zasady, metody, środki oraz formy organizacyjne efektywnej współpracy na różnych etapach edukacji ucznia/dziecka.

3. Wspomaganie rozwoju ucznia/dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we współpracy z rodziną.

4. Pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne aspekty uczestnictwa rodziców w procesie wychowania i kształcenia. Integracja włączająca – współpraca z rodziną ucznia/dziecka z zaburzeniami SI.

5. Rodzina i szkoła wobec współczesnych problemów dzieci i młodzieży (uzależnienie od gier komputerowych, alkoholizm, nikotyna i środki psychoaktywne, narkomania, sekty, zaburzenia odżywiania, agresja, wykluczenie z grupy i inne sytuacje trudne).

6. Rodzina dysfunkcyjna – określenie, postępowanie w sytuacji trudnej (aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne). Aspekt etyczny i odpowiedzialność pedagoga współpracującego ze środowiskiem rodzinnym ucznia/dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Tarszkiewicz M., Karpa A., Jak wspierać zdolnego ucznia, WSiP, Warszawa 2009

Jundziłł I., Trudności wychowawcze w rodzinie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989

Kawula S., Bragiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 1997

Pietruszewski K., Jak pomóc nastolatkom?, Wydawnictwo Lux Libri, Kraków 1998

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002

Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007

Literatura uzupełniająca:

Pecyna M., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa 1998

Szurowska B., Anoreksja w rodzinie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011

Barbaro de B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, CM UJ, Kraków 1994

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

Liczba punktów ECTS- 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)