Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WOU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Metody i kryteria oceniania:

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

PC1_KS_W03 Podaje definicje specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się

PC1_KS_W01 Wymienia koncepcje dotyczące genezy specyficznych trudności w uczeniu się

PC1_KS_W05 Wymienia symptomy ryzyka dysleksji, objawy dysleksji oraz specyficznych trudności w uczeniu się matematyki

PC1_KS_W04 Opisuje przebieg procesu diagnozy ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (czytania i pisania oraz liczenia).

PC1_KS_U03 Dokonuje właściwego wyboru procedury i narzędzi

diagnostycznych w procesie diagnozy ucznia z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu.

PC1_KS_K01 Poszukuje optymalnych rozwiązań w procesie

diagnozy ucznia

PC1_KS_K01 Ma świadomość profesjonalizmu w postępowaniu diagnostycznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska, Agnieszka Wołowicz
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia:

kolokwium końcowe

praca w grupach

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się – definicje pojęć. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V.

Neurobiologiczne podstawy dysleksji – koncepcje wyjaśniające patomechanizmy dysleksji.

Omówienie modelu diagnozy ryzyka dysleksji.

Omówienie SRD-6.

Diagnoza funkcji poznawczych i percepcyjno-motorycznych u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się – diagnoza czytania i pisania.

Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.

Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej.

Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób).

Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób).

Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy.

Inne narzędzia do diagnozy wiadomości i umiejętności matematycznych stosowane w klasach I-III.

Narzędzia do diagnozy wiadomości i umiejętności matematycznych stosowane w klasach starszych.

Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.

2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.

4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska

5. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era.

6. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA.

7. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK.

8. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP.

2.Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP.

3. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

4. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls.

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30

Inne formy 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)