Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do logopedii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WLO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do logopedii
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie, filmy ilustrujące treści teoretyczne, dyskusja dydaktyczna

Pełny opis:

1.Historia Logopedii w APS

2. Przedmiot i zadania logopedii

3.Orientacyjne normy rozwoju mowy

4.Uwarunkowania umiejetności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie

5. Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskiej i D. Emiluty – Rozya

Literatura:

• Emiluta – Rozya D., (2006): Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

• Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., (1997) Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, Audiofonologia, tom X , s.37-48

• Emiluta-Rozya D., (2012): Formy zaburzeń mowy [w:] S. Grabias, M.Kurkowski (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy” UMCS, s. 73-87

• Emiluta-Rozya D.,(2012)„Historia logopedii w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie [w] Milewski S., Kaczorowska- Bray „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki” Harmonia

• Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Brej K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna miejsce logopedii jako dziedziny interdyscyplinarnej, jej uwarunkowania historyczne i związki z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi

- Potrafi określić przedmiot i zadania logopedii, zna zasady organizacji pomocy logopedycznej oraz rolę warsztatu logopedy

- Zna i rozumie biologiczne podstawy mowy i myślenia oraz związane z nimi negatywne uwarunkowania rozwoju na poziomie elementarnym i łączy je z różnymi formami zaburzeń.

Umiejętności:

- Potrafi odróżnić stan prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka (w tym rozwoju mowy) w różnym wieku.

Kompetencje społeczne:

- Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań logopedycznych w środowisku społecznym; podejmowania wyzwań zawodowych w poczuciu rozumienia, sensu i wartości ich społecznego znaczenia

- Ma przekonanie o potrzebie wykorzystywania swojej wiedzy w rozwiązywaniu zjawisk logopedycznych.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie: obecność na wykładzie, udział w dyskusji podczas wykładu

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do zaliczenia wykładu 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -------------------------------

Inne formy -----------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Praktyki zawodowe:

nie ma praktyk do tego przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Uwagi:

Zajęcia z tego przedmiotu realizowane są na Teams w zespole PSLog 19. Słuchacze otrzymali link poprzez USOS i aplikację Teams

zaliczenie: obecność na wykładzie, udział w dyskusji podczas wykładu

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do zaliczenia wykładu 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -------------------------------

Inne formy -----------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie, filmy ilustrujące treści teoretyczne, dyskusja dydaktyczna

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- wypowiedzi słuchaczy podczas wykładu

Przedmiot kończy się zaliczeniem na podstawie obecności i aktywności słuchaczy.

Pełny opis:

1.Historia Logopedii w APS

2. Przedmiot i zadania logopedii

3.Orientacyjne normy rozwoju mowy 4.Uwarunkowania umiejetności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie

5. Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty – Rozya (2021)

6. Usprawnianie logopedyczne – podstawowe ćwiczenia (uzupełnienie w oparciu o literaturę przedmiotu)

Literatura:

1. Emiluta – Rozya D., (2006 wyd. III) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

2. Porayski-Pomsta J., D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.

3.Emiluta-Rozya D., (2008) Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36

lub (przedruk) Emiluta-Rozya D., (2012, 2014) Formy zaburzeń mowy [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMCS, Lublin (w tych publikacjach nie korzystamy z ryc. Zestawienie form zaburzeń mowy (2007), obowiązuje najnowsza wersja Zestawienia form zaburzeń mowy (2021) z książki Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS.

4. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Brej K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)