Wprowadzenie do edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WDE | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: zna właściwości funkcjonowania, potrzeby rozwojowe i edukacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną; potrafi analizować i interpretować problemy edukacyjne wychowawcze, opiekuńcze osób z niepełnosprawnością intelektualną; ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Pełny opis: |
Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Koncepcje ujmowania zjawiska upośledzenia umysłowego i ich wpływ na programowanie i realizowanie oddziaływań. Teorie kształcenia specjalnego, kształtowanie dyspozycji kierunkowych, interwencyjnego oddziaływania a dobór procedur postępowania rehabilitacyjnego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rola środowiska rodzinnego i nastawienia społecznego w procesie oddziaływania rehabilitacyjnego na osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Rozwój opieki i szkolnictwa na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. | |
Literatura: |
Błeszyńska K.(2001) Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych. Warszawa Wydawnictwo „Żak". Głodkowska J. Giryński A.(2oo6)(red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną.-od bierności do aktywności. Kraków. Wydawnictwo Naukowe „Akapit" Giryński A (1996) Wartości w świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Wybory- postawy- zachowania interpersonalne. Białystok wyd. „eRBe” Pańczyk J. (red.) (1998); Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. UAM, Poznań. Szczupał B.(2005)(red.).Młodzież niepełnosprawna -szansę i zagrożenia w aktualnej rzeczywistości społecznej. | |
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 5h Przygotowanie się do zajęć, lektury – 10 h Przygotowanie się do zaliczenia (test) – 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-22 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Koncepcje ujmowania zjawiska upośledzenia umysłowego i ich wpływ na programowanie i realizowanie oddziaływań. Teorie kształcenia specjalnego, kształtowanie dyspozycji kierunkowych, interwencyjnego oddziaływania a dobór procedur postępowania rehabilitacyjnego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rola środowiska rodzinnego i nastawienia społecznego w procesie oddziaływania rehabilitacyjnego na osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Rozwój opieki i szkolnictwa na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. | |
Literatura: |
Błeszyńska K.(2001) Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych. Warszawa Wydawnictwo „Żak". Głodkowska J. Giryński A.(2oo6)(red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną.-od bierności do aktywności. Kraków. Wydawnictwo Naukowe „Akapit" Giryński A (1996) Wartości w świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Wybory- postawy- zachowania interpersonalne. Białystok wyd. „eRBe” Pańczyk J. (red.) (1998); Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. UAM, Poznań. Szczupał B.(2005)(red.).Młodzież niepełnosprawna -szansę i zagrożenia w aktualnej rzeczywistości społecznej. | |
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 5h Przygotowanie się do zajęć, lektury – 10 h Przygotowanie się do zaliczenia (test) – 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Koncepcje ujmowania zjawiska upośledzenia umysłowego i ich wpływ na programowanie i realizowanie oddziaływań. Teorie kształcenia specjalnego, kształtowanie dyspozycji kierunkowych, interwencyjnego oddziaływania a dobór procedur postępowania rehabilitacyjnego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rola środowiska rodzinnego i nastawienia społecznego w procesie oddziaływania rehabilitacyjnego na osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Rozwój opieki i szkolnictwa na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. | |
Literatura: |
Błeszyńska K.(2001) Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych. Warszawa Wydawnictwo Żak. Głodkowska J. Giryński A.(2oo6)(red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną.-od bierności do aktywności. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akapit Giryński A (1996) Wartości w świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Wybory- postawy- zachowania interpersonalne. Białystok wyd. eRBe Pańczyk J. (red.) (1998); Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. UAM, Poznań. Szczupał B.(2005)(red.).Młodzież niepełnosprawna -szansę i zagrożenia w aktualnej rzeczywistości społecznej. | |
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 5h Przygotowanie się do zajęć, lektury – 10 h Przygotowanie się do zaliczenia (test) – 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Koncepcje ujmowania zjawiska upośledzenia umysłowego i ich wpływ na programowanie i realizowanie oddziaływań. Teorie kształcenia specjalnego, kształtowanie dyspozycji kierunkowych, interwencyjnego oddziaływania a dobór procedur postępowania rehabilitacyjnego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rola środowiska rodzinnego i nastawienia społecznego w procesie oddziaływania rehabilitacyjnego na osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Rozwój opieki i szkolnictwa na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną | |
Literatura: |
Błeszyńska K.(2001) Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych. Warszawa Wydawnictwo „Żak". Głodkowska J. Giryński A.(2oo6)(red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną.-od bierności do aktywności. Kraków. Wydawnictwo Naukowe „Akapit" Giryński A (1996) Wartości w świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Wybory- postawy- zachowania interpersonalne. Białystok wyd. „eRBe” Pańczyk J. (red.) (1998); Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. UAM, Poznań. Szczupał B.(2005)(red.).Młodzież niepełnosprawna -szansę i zagrożenia w aktualnej rzeczywistości społecznej. | |
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 5h Przygotowanie się do zajęć, lektury – 10 h Przygotowanie się do zaliczenia (test) – 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.