Wprowadzenie do coachingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WDC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do coachingu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studium coachingu |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
ZAŁOŻENIA Przekazanie wiedzy na temat teoretycznych podstaw coachingu CELE Uświadomienie znaczenia różnych dziedzin wiedzy dla praktyki coachingu. Prezentacja podstawowych mechanizmów wykorzystywanych w coachingu i ich genezy w teoriach pedagogicznych, psychologicznych i filozoficznych. |
Pełny opis: |
Paradoks coachingu. Wyzwania. Coaching jako profesja. Praktyka oparta na dowodach. Definicja coachingu. Przeznaczenie coachingu. Specjalności coachingu. Relacja coachingowa. Cechy charakterystyczne coaching. Podstawowe umiejętności coachingowe. Filary praktyki opartej na dowodach w coachingu. Podstawowe umiejętności coachingowe – wprowadzenie . Podejście zorientowane na rozwiązanie w coachingu, istota, znaczenie, podstawowe zasady. Komunikacja transformacyjna-sposoby jej zapewnienia. Koncepcje doskonalenia i szczęścia w filozofii – wprowadzenie. |
Literatura: |
Smółka, P. (2009, red.). Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów. Gliwice: Onepress. Krokiewicz, A. (2000). Sokrates. Etyka Demokryta i hedonizm Arystypa, Aletheia Krokiewicz, A. (2000). Zarys Filozofii Greckiej. Aletheia Zimbardo, P.G., Leippe, M.R. (2004). Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań prezentacje przygotowane przez prowadzących |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA ma pogłębioną wiedzę o miejscu coachingu wśród innych narzędzi z zakresu psychologii społecznej i nauk społecznych służących wspieraniu rozwoju potencjału człowieka ma pogłębioną wiedzę o źródłach coachingu oraz o jego przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk ma uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej coachingu UMIEJĘTNOŚCI posiada umiejętność obserwowania i wyszukiwania informacji na temat warunków psychologicznych koniecznych dla oceny potrzeb klienta przy wykorzystaniu różnych źródeł potrafi wybrać środki i metody pracy coachingowej w celu efektywnej realizacji zadań zawodowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz nabywania nowych kompetencji w różnych sferach funkcjonowania przez całe życie docenia znaczenie nauk społecznych dla rozwoju człowieka i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu coachingu i doskonalenia warsztatu coacha; |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, prezentacje multimedialne |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.