Umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej i poradnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-UPI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej i poradnictwa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla studiów podyplomowych: terapia uzależnień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z wybranymi teoriami kryzysu i interwencji kryzysowe, a także celami, zasadami i etapami interwencji kryzysowej, jak również różnicami pomiędzy interwencją kryzysową a innymi formami pomocy psychologicznej. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: Podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej Kryzys – przyczyny, przebieg i rodzaje Kryzys naturalnie związany z rozwojem jednostki Kryzys naturalnie związany Z rozwojem rodziny Kryzysy traumatyczne i chroniczne Podstawowe umiejętności interweniowania i procedury 1. SZEŚCIOETAPOWY MODEL INTERWENCJI KRYZYSOWEJ WG B. GILLILANDA - prezentacja, omówienie i ćwiczenia (w tym 2. reagowanie na różnorodne komunikaty klienta 3. identyfikacja objawów PTSD 4. specyfika pracy z osoba doświadczającą przemocy 5. diagnoza PTSD i ASD 6. ćwiczenia związane z budowaniem pozytywnego celu, wydobywaniem zasobów Praca z osobą zagrożona samobójstwem Rodzina w kryzysie Praca z osobami doświadczającymi globalnych strat: śmierć i żałoba Przewlekła ciężka choroba Przemoc w rodzinie Rodzina z problemem uzależnienia |
Literatura: |
Cabała, C. i Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN Greenstone, J. Levitoon, S. (2004). Interwencja kryzysowa. GWP |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna i rozumie wybrane teorie kryzysu i interwencji kryzysowe. Zna cele, zasady i etapy interwencji kryzysowej. Zna i rozumie różnice między interwencją kryzysową a innymi formami pomocy psychologicznej. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi przeprowadzić ocenę aktualnego stanu funkcjonowania klienta w kryzysie. Potrafi zaprezentować plan pomocy osobom w kryzysach sytuacyjnych. Potrafi wykorzystywać wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Jest świadomy własnych możliwości i ograniczeń w pracy z człowiekiem doświadczającym kryzysu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza i umiejętności będą weryfikowane na podstawie aktywności zadaniowych i fakultatywnie testu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.