Umiejętności matematyczne dzieci - rozwój, diagnoza, wspomaganie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-UMD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności matematyczne dzieci - rozwój, diagnoza, wspomaganie |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pojęcie, rodzaje, etapy, metody i narzędzia diagnozy pedagogicznej. Dojrzałość szkolna, gotowość do nauki matematyki na sposób szkolny. Przyczyny występowania trudności w zakresie sprawności matematycznych. Specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności matematycznych (dyskalkulia). Profilaktyka pedagogiczna. Ćwiczenia w diagnozowaniu pedagogicznym indywidualnych trudności w zakresie sprawności matematycznych u dzieci. Etapy, cele, metody, zasady i formy prowadzenia terapii pedagogicznej trudności matematycznych |
Literatura: |
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Niepowodzenia w uczeniu się matematyki u dzieci klas początkowych : diagnoza i terapia. – Katowice: Uniwersytet Śląski 2. Oszwa U. (red. nauk.), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu : wybrane zagadnienia, Krakow: „Impuls”, 2008 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. WsiP, Warszawa 1996 4. Kurczab M., Tomaszewski P., Dyskalkulia w pytaniach i odpowiedziach. Podstawowe informacje dla nauczycieli, Ars Mathematica, Warszawa 2005 5. Włodek-Chronowska J. (red.) Terapia pedagogiczna UJ, Kraków 1993 |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: •będzie znał przebieg rozwoju umiejętności matematycznych u dzieci i czynniki, które wpływają na ten rozwój •będzie znał podstawowe metody i narzędzia wykrywania i określania rodzaju, zakresu i stopnia trudności matematycznych u dzieci, Umiejętności •umiał poprawnie zastosować podstawowe metody i narzędzia wykrywania i określania rodzaju, zakresu i stopnia trudności matematycznych u dzieci, Kompetencje społeczne Będzie miał świadomość znaczenia trudności w nabywaniu umiejętności matematycznych przez dzieci |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska, Agnieszka Olechowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.