Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiejętności matematyczne dzieci - rozwój, diagnoza, wspomaganie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-UMD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Umiejętności matematyczne dzieci - rozwój, diagnoza, wspomaganie
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pojęcie, rodzaje, etapy, metody i narzędzia diagnozy pedagogicznej. Dojrzałość szkolna, gotowość do nauki matematyki na sposób szkolny. Przyczyny występowania trudności w zakresie sprawności matematycznych. Specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności matematycznych (dyskalkulia). Profilaktyka pedagogiczna. Ćwiczenia w diagnozowaniu pedagogicznym indywidualnych trudności w zakresie sprawności matematycznych u dzieci. Etapy, cele, metody, zasady i formy prowadzenia terapii pedagogicznej trudności matematycznych

Literatura:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Niepowodzenia w uczeniu się matematyki u dzieci klas początkowych : diagnoza i terapia. – Katowice: Uniwersytet Śląski

2. Oszwa U. (red. nauk.), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu : wybrane zagadnienia, Krakow: „Impuls”, 2008

3. Gruszczyk-Kolczyńska E. Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. WsiP, Warszawa 1996

4. Kurczab M., Tomaszewski P., Dyskalkulia w pytaniach i odpowiedziach. Podstawowe informacje dla nauczycieli, Ars Mathematica, Warszawa 2005

5. Włodek-Chronowska J. (red.) Terapia pedagogiczna UJ, Kraków 1993

Efekty uczenia się:

Słuchacz:

•będzie znał przebieg rozwoju umiejętności matematycznych u dzieci i czynniki, które wpływają na ten rozwój

•będzie znał podstawowe metody i narzędzia wykrywania i określania rodzaju, zakresu i stopnia trudności matematycznych u dzieci,

Umiejętności

•umiał poprawnie zastosować podstawowe metody i narzędzia wykrywania i określania rodzaju, zakresu i stopnia trudności matematycznych u dzieci,

Kompetencje społeczne

Będzie miał świadomość znaczenia trudności w nabywaniu umiejętności matematycznych przez dzieci

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska, Agnieszka Olechowska
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)