Trening zadaniowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-TZA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening zadaniowy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie psychospołecznym; - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy oraz dynamiki grupowej. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z grupą socjoterapeutyczną; - potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania; potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; - posiada, na poziomie zaawansowanym, umiejętności potrzebne do pracy z grupą. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu oddziaływań; - odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Znaczenia i rola grupy dla dzieci i młodzieży. Praca z grupą - planowanie zajęć, realizacja i ewaluacja. |
|
Pełny opis: |
Znaczenie i rola grupy dla dzieci i młodzieży Główne założenia wstępne przy prowadzeniu grupy socjoterapeutycznej (rekrutacja do grupy, diagnoza grupy) Planowanie pracy z grupą i myślenie o grupie w kontekście faz procesu grupowego. Wprowadzenie do przygotowywania scenariuszy zajęć z uwzględnieniem fazy grupy. Wprowadzenie do fazy integracji grupowej- główne założenia, rola prowadzącego Formy oddziaływań socjoterapeutycznych Prezentacja przez parę uczestników przygotowanego scenariusza zajęć socjoterapeutycznych z fazy integracji grupowej poprzez przeprowadzenie treningu dla grupy szkolącej się. Wprowadzenie do fazy kryzysu grupowego- główne założenia, rola prowadzącego, trudności. Prezentacja przez parę uczestników przygotowanego scenariusza zajęć socjoterapeutycznych z fazy kryzysu grupowego poprzez przeprowadzenie treningu dla grupy szkolącej się. Wprowadzenie do fazy pracy właściwej- główne założenia, rola prowadzącego, trudności. Prezentacja przez parę uczestników przygotowanego scenariusza zajęć socjoterapeutycznych z fazy pracy właściwej poprzez przeprowadzenie treningu dla grupy szkolącej się. Wprowadzenie do fazy pracy rozstania- główne założenia, rola prowadzącego, trudności. |
|
Literatura: |
Grudziewska E. (red.), Socjoterapia dzieci i młodzieży. Programy zajęć. Difin: Warszawa 2015. Praszkier R., Różycki A.(1983). Bliskie spotkania- rzecz o treningu grupowym”. Nasza Księgarnia. Warszawa. Król- Fijewska M., Król- Fijewski P. (1994). „Nasze spotkania”- przewodnik do realizacji zajęć psychologicznych. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., (2002). „Sztuka skutecznego porozumiewania się”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk. Schultz von Thun F.( 2006). „Sztuka rozmawiania” T. 1,2,3,4. Wydawnictwo WAM. Kraków. Pease A i B. (2011). „Mowa ciała”. Dom Wydawniczy Rebis. Poznań. Sawicka K. (2010). „Socjoterapia”. Wydawnictwo Kompendium. Warszawa. Vopel K.W. (2009). „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży” Cz. I, II ,III ,IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2007. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Dyskusja, burza mózgów, metody problemowe i aktywizujące, metoda warsztatowa, feedback. Nakład pracy: Udział w zajęciach - 40 godzin Przygotowanie się do zajęć - 90 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.