Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening zadaniowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-TZA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening zadaniowy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie psychospołecznym;

- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy oraz dynamiki grupowej.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z grupą socjoterapeutyczną;

- potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania; potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych;

- posiada, na poziomie zaawansowanym, umiejętności potrzebne do pracy z grupą.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu oddziaływań;

- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Ewa Grudziewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Znaczenia i rola grupy dla dzieci i młodzieży. Praca z grupą - planowanie zajęć, realizacja i ewaluacja.

Pełny opis:

Znaczenie i rola grupy dla dzieci i młodzieży

Główne założenia wstępne przy prowadzeniu grupy socjoterapeutycznej (rekrutacja do grupy, diagnoza grupy)

Planowanie pracy z grupą i myślenie o grupie w kontekście faz procesu grupowego. Wprowadzenie do przygotowywania scenariuszy zajęć z uwzględnieniem fazy grupy.

Wprowadzenie do fazy integracji grupowej- główne założenia, rola prowadzącego

Formy oddziaływań socjoterapeutycznych

Prezentacja przez parę uczestników przygotowanego scenariusza zajęć socjoterapeutycznych z fazy integracji grupowej poprzez przeprowadzenie treningu dla grupy szkolącej się.

Wprowadzenie do fazy kryzysu grupowego- główne założenia, rola prowadzącego, trudności.

Prezentacja przez parę uczestników przygotowanego scenariusza zajęć socjoterapeutycznych z fazy kryzysu grupowego poprzez przeprowadzenie treningu dla grupy szkolącej się.

Wprowadzenie do fazy pracy właściwej- główne założenia, rola prowadzącego, trudności.

Prezentacja przez parę uczestników przygotowanego scenariusza zajęć socjoterapeutycznych z fazy pracy właściwej poprzez przeprowadzenie treningu dla grupy szkolącej się.

Wprowadzenie do fazy pracy rozstania- główne założenia, rola prowadzącego, trudności.

Literatura:

Grudziewska E. (red.), Socjoterapia dzieci i młodzieży. Programy zajęć. Difin: Warszawa 2015.

Praszkier R., Różycki A.(1983). Bliskie spotkania- rzecz o treningu grupowym”. Nasza Księgarnia. Warszawa.

Król- Fijewska M., Król- Fijewski P. (1994). „Nasze spotkania”- przewodnik do realizacji zajęć psychologicznych. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa.

Mc Kay M., Davis M., Fanning P., (2002). „Sztuka skutecznego porozumiewania się”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk.

Schultz von Thun F.( 2006). „Sztuka rozmawiania” T. 1,2,3,4. Wydawnictwo WAM. Kraków.

Pease A i B. (2011). „Mowa ciała”. Dom Wydawniczy Rebis. Poznań.

Sawicka K. (2010). „Socjoterapia”. Wydawnictwo Kompendium. Warszawa.

Vopel K.W. (2009). „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży” Cz. I, II ,III ,IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce.

Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2007.

Uwagi:

Metody pracy: Dyskusja, burza mózgów, metody problemowe i aktywizujące, metoda warsztatowa, feedback.

Nakład pracy:

Udział w zajęciach - 40 godzin

Przygotowanie się do zajęć - 90 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)