Wybrane metody i techniki terapii zachowań trudnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-TTZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane metody i techniki terapii zachowań trudnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. pod.: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli bez ped. spe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna, Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie projektu. - obecność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Korekcja zachowania i rozwiązywanie problemów wychowawczych u dzieci (uczniów) z ASD. 2. Wprowadzenie w problematykę zachowań trudnych: kryteria oceny trudnego zachowania, rodzaje zachowań trudnych, funkcje zachowań trudnych, przyczyny zachowań trudnych. 3. Założenia modelu A-B-C w pracy nad trudnymi zachowaniami osób z ASD. 4. Funkcjonalna i behawioralna ocena zachowań trudnych na potrzeby planowania działań terapeutycznych. Kwestionariusz Oceny Funkcjonalnej Zachowań Trudnych J. Kozłowskiego. 5. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi: metody i techniki pracy z trudnymi zachowaniami. 6. Kryteria oceny i ewaluacji efektywności pracy nad trudnymi zachowaniami. Dokumentowanie przebiegu terapii. 7. Włączenie środowiska szkolnego/przedszkolnego i rodzinnego w przebieg terapii. 8. Planowanie interwencji terapeutycznej – studium przypadku. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko: Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. (Rozdział 1. Wprowadzenie do psychologii behawioralnej) Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2021). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. (Rozdział 5. Zachowania trudne i ocena funkcjonalna) Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (s. 760-762 – tabela technik o potwierdzonej skuteczności w kontekście zachowań trudnych). Literatura uzupełniająca: Kołakowski, A. (2020). Zaburzenia zachowania u dzieci: Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: elementy wykładu, interaktywne zadania w parach i podgrupach, praca projektowa, prezentacja multimedialna, film. Nakład pracy studenta: liczba godzin w ramach spotkań zajęciowych - 20 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 50 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS-2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna, Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie projektu. - obecność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Korekcja zachowania i rozwiązywanie problemów wychowawczych u dzieci (uczniów) z ASD. 2. Wprowadzenie w problematykę zachowań trudnych: kryteria oceny trudnego zachowania, rodzaje zachowań trudnych, funkcje zachowań trudnych, przyczyny zachowań trudnych. 3. Założenia modelu A-B-C w pracy nad trudnymi zachowaniami osób z ASD. 4. Funkcjonalna i behawioralna ocena zachowań trudnych na potrzeby planowania działań terapeutycznych. Kwestionariusz Oceny Funkcjonalnej Zachowań Trudnych J. Kozłowskiego. 5. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi: metody i techniki pracy z trudnymi zachowaniami. 6. Kryteria oceny i ewaluacji efektywności pracy nad trudnymi zachowaniami. Dokumentowanie przebiegu terapii. 7. Włączenie środowiska szkolnego/przedszkolnego i rodzinnego w przebieg terapii. 8. Planowanie interwencji terapeutycznej – studium przypadku. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko: Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. (Rozdział 1. Wprowadzenie do psychologii behawioralnej) Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2021). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. (Rozdział 5. Zachowania trudne i ocena funkcjonalna) Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (s. 760-762 – tabela technik o potwierdzonej skuteczności w kontekście zachowań trudnych). Literatura uzupełniająca: Kołakowski, A. (2020). Zaburzenia zachowania u dzieci: Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: elementy wykładu, interaktywne zadania w parach i podgrupach, praca projektowa, prezentacja multimedialna, film. Nakład pracy studenta: liczba godzin w ramach spotkań zajęciowych - 20 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 50 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS-2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.