Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie wykluczenia społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-TRW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teorie wykluczenia społecznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna i rozumie pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej, specjalne potrzeby edukacyjne;

- Zna i rozumie podstawy i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem

- Zna i rozumie postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym.

Umiejętności:

- Potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać ich przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedziną nauk społecznych;

- Potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z dziedzinami nauk społecznych i humanistycznych.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie na podstawie obecności i czynnego uczestnictwa w zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wykluczenie a inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnością.

2. Wykluczenie - wymiar społeczny, materialny i etniczny. Rodzaje wykluczenia.

3. Stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością. Paternalizm a proces wykluczania.

4. Stygmat społeczny w ujęciu E. Goffmana. Teoria A. Giddensa.

5. Marginalizacja i stygmatyzacja grup defaworyzowanych w edukacji.

Literatura:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002.

Bąbka J., W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 4

Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001, s. 97–99

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000.

Carling F., And Yet We Are Human, London 1962, s. 54–55.

Chodkowska M., Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.

Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131.

Dittrich W., Hybiak M., Wirski M., (red.), Wykluczeni. Definicja, odmiany, percepcja, Wyda-wnictwo UG, Gdańsk 2015.

Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007.

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Faliszek K., Partycypacja i wykluczenie w społeczności lokalnej w K. Wódz, S. Pawlas-Czyż (red.). Praca socjalna.Toruń 2008.

Fidelus A., Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warsza-wa 2011.

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2005.

Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005.

Golinowska S., Z. Morecka, M. Styrc, E. Cukrowska, J. Cukrowski. Od ubóstwa do wyklu-czenia społecznego. Badania. Koncepcja. Wyniki. Propozycje. Polska. Europa i świat. Opracowania PBZ Warszawa 2008

Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005.

Jarosz M., Obszary wykluczenia w Polsce, w: Wykluczeni. Wymiar społecznym materialny i etniczny, red. M. Jarosz, Warszawa 2008.

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006.

Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA:

Godziny kontaktowe - 10 godz. wykład

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - -- -

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie na podstawie obecności i czynnego uczestnictwa w zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wykluczenie a inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnością.

2. Wykluczenie - wymiar społeczny, materialny i etniczny. Rodzaje wykluczenia.

3. Stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością. Paternalizm a proces wykluczania.

4. Stygmat społeczny w ujęciu E. Goffmana. Teoria A. Giddensa.

5. Marginalizacja i stygmatyzacja grup defaworyzowanych w edukacji.

Literatura:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002.

Bąbka J., W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 4

Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001, s. 97–99

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000.

Carling F., And Yet We Are Human, London 1962, s. 54–55.

Chodkowska M., Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.

Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131.

Dittrich W., Hybiak M., Wirski M., (red.), Wykluczeni. Definicja, odmiany, percepcja, Wyda-wnictwo UG, Gdańsk 2015.

Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007.

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Faliszek K., Partycypacja i wykluczenie w społeczności lokalnej w K. Wódz, S. Pawlas-Czyż (red.). Praca socjalna.Toruń 2008.

Fidelus A., Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warsza-wa 2011.

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2005.

Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005.

Golinowska S., Z. Morecka, M. Styrc, E. Cukrowska, J. Cukrowski. Od ubóstwa do wyklu-czenia społecznego. Badania. Koncepcja. Wyniki. Propozycje. Polska. Europa i świat. Opracowania PBZ Warszawa 2008

Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005.

Jarosz M., Obszary wykluczenia w Polsce, w: Wykluczeni. Wymiar społecznym materialny i etniczny, red. M. Jarosz, Warszawa 2008.

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006.

Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA:

Godziny kontaktowe - 10 godz. wykład

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - -- -

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie na podstawie obecności i czynnego uczestnictwa w zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wykluczenie a inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnością.

2. Wykluczenie - wymiar społeczny, materialny i etniczny. Rodzaje wykluczenia.

3. Stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością. Paternalizm a proces wykluczania.

4. Stygmat społeczny w ujęciu E. Goffmana. Teoria A. Giddensa.

5. Marginalizacja i stygmatyzacja grup defaworyzowanych w edukacji.

Literatura:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002.

Bąbka J., W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 4

Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001, s. 97–99

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000.

Carling F., And Yet We Are Human, London 1962, s. 54–55.

Chodkowska M., Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.

Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131.

Dittrich W., Hybiak M., Wirski M., (red.), Wykluczeni. Definicja, odmiany, percepcja, Wyda-wnictwo UG, Gdańsk 2015.

Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007.

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Faliszek K., Partycypacja i wykluczenie w społeczności lokalnej w K. Wódz, S. Pawlas-Czyż (red.). Praca socjalna.Toruń 2008.

Fidelus A., Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warsza-wa 2011.

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2005.

Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005.

Golinowska S., Z. Morecka, M. Styrc, E. Cukrowska, J. Cukrowski. Od ubóstwa do wyklu-czenia społecznego. Badania. Koncepcja. Wyniki. Propozycje. Polska. Europa i świat. Opracowania PBZ Warszawa 2008

Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005.

Jarosz M., Obszary wykluczenia w Polsce, w: Wykluczeni. Wymiar społecznym materialny i etniczny, red. M. Jarosz, Warszawa 2008.

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006.

Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA:

Godziny kontaktowe - 10 godz. wykład

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - -- -

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)