Teorie wykluczenia społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-TRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie wykluczenia społecznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej, specjalne potrzeby edukacyjne; - Zna i rozumie podstawy i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem - Zna i rozumie postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym. Umiejętności: - Potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać ich przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedziną nauk społecznych; - Potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z dziedzinami nauk społecznych i humanistycznych. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie na podstawie obecności i czynnego uczestnictwa w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wykluczenie a inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnością. 2. Wykluczenie - wymiar społeczny, materialny i etniczny. Rodzaje wykluczenia. 3. Stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością. Paternalizm a proces wykluczania. 4. Stygmat społeczny w ujęciu E. Goffmana. Teoria A. Giddensa. 5. Marginalizacja i stygmatyzacja grup defaworyzowanych w edukacji. |
|
Literatura: |
Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002. Bąbka J., W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 4 Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001, s. 97–99 Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000. Carling F., And Yet We Are Human, London 1962, s. 54–55. Chodkowska M., Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002. Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131. Dittrich W., Hybiak M., Wirski M., (red.), Wykluczeni. Definicja, odmiany, percepcja, Wyda-wnictwo UG, Gdańsk 2015. Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007. Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996. Faliszek K., Partycypacja i wykluczenie w społeczności lokalnej w K. Wódz, S. Pawlas-Czyż (red.). Praca socjalna.Toruń 2008. Fidelus A., Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warsza-wa 2011. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2005. Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005. Golinowska S., Z. Morecka, M. Styrc, E. Cukrowska, J. Cukrowski. Od ubóstwa do wyklu-czenia społecznego. Badania. Koncepcja. Wyniki. Propozycje. Polska. Europa i świat. Opracowania PBZ Warszawa 2008 Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005. Jarosz M., Obszary wykluczenia w Polsce, w: Wykluczeni. Wymiar społecznym materialny i etniczny, red. M. Jarosz, Warszawa 2008. Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006. Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA: Godziny kontaktowe - 10 godz. wykład Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - -- - Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie na podstawie obecności i czynnego uczestnictwa w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wykluczenie a inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnością. 2. Wykluczenie - wymiar społeczny, materialny i etniczny. Rodzaje wykluczenia. 3. Stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością. Paternalizm a proces wykluczania. 4. Stygmat społeczny w ujęciu E. Goffmana. Teoria A. Giddensa. 5. Marginalizacja i stygmatyzacja grup defaworyzowanych w edukacji. |
|
Literatura: |
Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002. Bąbka J., W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 4 Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001, s. 97–99 Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000. Carling F., And Yet We Are Human, London 1962, s. 54–55. Chodkowska M., Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002. Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131. Dittrich W., Hybiak M., Wirski M., (red.), Wykluczeni. Definicja, odmiany, percepcja, Wyda-wnictwo UG, Gdańsk 2015. Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007. Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996. Faliszek K., Partycypacja i wykluczenie w społeczności lokalnej w K. Wódz, S. Pawlas-Czyż (red.). Praca socjalna.Toruń 2008. Fidelus A., Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warsza-wa 2011. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2005. Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005. Golinowska S., Z. Morecka, M. Styrc, E. Cukrowska, J. Cukrowski. Od ubóstwa do wyklu-czenia społecznego. Badania. Koncepcja. Wyniki. Propozycje. Polska. Europa i świat. Opracowania PBZ Warszawa 2008 Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005. Jarosz M., Obszary wykluczenia w Polsce, w: Wykluczeni. Wymiar społecznym materialny i etniczny, red. M. Jarosz, Warszawa 2008. Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006. Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA: Godziny kontaktowe - 10 godz. wykład Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - -- - Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.