Skuteczna współpraca z organem nadzorującym i prowadzącym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-SWO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Skuteczna współpraca z organem nadzorującym i prowadzącym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym). Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą. |
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami; - zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora; - posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej; - wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora; - zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą); Umiejętności: - potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania; - potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; - umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji; - potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy; - posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy; - potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych; - umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej; - potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany. Kompetencje społeczne: - dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa; - dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych; - rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły; - rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin zbiorczy z podprzedmiotów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pomianowska, Monika Wawrzeńczyk, Marlena Zaborniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pomianowska, Marlena Zaborniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
ZSO_W01 ZSO_W06 Słuchacz: - zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami; - zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora; - posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej; - wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora; - zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą); Umiejętności ZSO_U09 - potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania; - potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; - umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji; - potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy; - posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy; - potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych; - umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej; - potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany; Kompetencje społeczne ZSO_K02 - dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa; - dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych; - rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły; - rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła. |
|
Pełny opis: |
Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym). Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą. |
|
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Monika Wawrzeńczyk, Marlena Zaborniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
ZSO_W01 ZSO_W06 Słuchacz: - zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami; - zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora; - posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej; - wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora; - zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą); Umiejętności ZSO_U09 - potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania; - potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; - umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji; - potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy; - posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy; - potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych; - umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej; - potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany; Kompetencje społeczne ZSO_K02 - dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa; - dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych; - rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły; - rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła. |
|
Pełny opis: |
Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym). Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą. |
|
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Monika Wawrzeńczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW Wiedza: - zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami; - zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora; - posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej; - wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora; - zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą); Umiejętności: - potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania; - potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; - umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji; - potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy; - posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy; - potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych; - umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej; - potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany. Kompetencje społeczne: - dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa; - dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych; - rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły; - rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym). 2. Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. 3. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. 4. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia. 5. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. 6. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. 7. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą. |
|
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska, Marlena Zaborniak | |
Prowadzący grup: | Marlena Zaborniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.