Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Skuteczna współpraca z organem nadzorującym i prowadzącym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-SWO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Skuteczna współpraca z organem nadzorującym i prowadzącym
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym).

Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia.

Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą.

Literatura:

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami;

- zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora;

- posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej;

- wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora;

- zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą);

Umiejętności:

- potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania;

- potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych;

- umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji;

- potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy;

- posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy;

- potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych;

- umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej;

- potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany.

Kompetencje społeczne:

- dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa;

- dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;

- rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły;

- rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin zbiorczy z podprzedmiotów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Małgorzata Pomianowska, Monika Wawrzeńczyk, Marlena Zaborniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Małgorzata Pomianowska, Marlena Zaborniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

ZSO_W01

ZSO_W06 Słuchacz:

- zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami;

- zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora;

- posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej;

- wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora;

- zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą);

Umiejętności

ZSO_U09 - potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania;

- potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych;

- umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji;

- potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy;

- posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy;

- potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych;

- umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej;

- potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany;

Kompetencje społeczne

ZSO_K02 - dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa;

- dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;

- rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły;

- rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła.

Pełny opis:

Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym).

Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia.

Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą.

Literatura:

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Monika Wawrzeńczyk, Marlena Zaborniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

ZSO_W01

ZSO_W06 Słuchacz:

- zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami;

- zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora;

- posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej;

- wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora;

- zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą);

Umiejętności

ZSO_U09 - potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania;

- potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych;

- umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji;

- potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy;

- posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy;

- potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych;

- umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej;

- potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany;

Kompetencje społeczne

ZSO_K02 - dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa;

- dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;

- rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły;

- rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła.

Pełny opis:

Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym).

Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia.

Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą.

Literatura:

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Monika Wawrzeńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

Wiedza:

- zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami;

- zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora;

- posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej;

- wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora;

- zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą);

Umiejętności:

- potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania;

- potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych;

- umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji;

- potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy;

- posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy;

- potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych;

- umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej;

- potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany.

Kompetencje społeczne:

- dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa;

- dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;

- rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły;

- rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym).

2. Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania.

3. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły.

4. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia.

5. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.

6. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów.

7. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą.

Literatura:

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska, Marlena Zaborniak
Prowadzący grup: Marlena Zaborniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)