Stosowanie umiejętności rachunkowych w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-SUU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stosowanie umiejętności rachunkowych w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Słuchacz wie jak prowadzić ucznia z życiowej i zadaniowej sytuacji do prostych zadań z treścią Słuchacz wie jak z dzieckiem pracować nad układaniem i rozwiązywaniem prostych zadań tekstowych z treścią do sytuacji przedstawionej na rysunku. Słuchacz wie jak pracować z dzieckiem nad wyłuskaniem danych zawartych w zadaniu. Słuchacz wskazuje serię zadań, które wymagają stosowanie umiejętności rachunkowych i warto je rozwiązywać naprzemiennie z uczniem Słuchacz umie przechodzić z sytuacji życiowych do prostych zadań z treścią. Słuchacz umie wykorzystać środowisko edukacyjne Stepping do rozwiązywania i układania prostych zadań z treścią. Słuchacz umie wykorzystać środowisko edukacyjne Autobus do rozwiązywania i układania prostych zadań z treścią. Słuchacz umie zaproponować wykorzystanie środowisk edukacyjnych w nauczaniu, które nie wymagają nakładów finansowych, pomoce dydaktyczne jest w stanie wykonać z uczniami. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Pomaganie dzieciom w przejsciu na rachowanie na zbiorach zastępczych. Liczydło karoliki, liczydło 10x10. Ćwiczenia 1. Przyjęcie dla lalek i misiów. 2. Inwentaryzacja w kuchni. 3. Kiedy i jak liczyć i rachować (schody, kroki, autobus itp.). 4. Samochody na parkingu. 5. Sad. 6. Domino i jego walory rachunkowe. 7. Zadania celowo źle sformułowane. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red)., O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli, wyd. Nowa Era, Warszawa 2012. 2. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red)., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i domu, wyd. Bliżej przedszkola, Kraków 2014. Literatura uzupełniająca 1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, G. Grabowska, Program wychowania i kształcenia oraz wspomagania rozwoju sześciolatków w przedszkolach, klasach zerowych i placówkach integracyjnych, wyd. „Nowa Era”, Warszawa 2003; 2. E. Swoboda, Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. 3. M. Hejný, D. Jirotková, Środowisko edukacyjne – autobus, [w:] E. Swoboda, J. Gunčaga, Wspieranie niezależnego myślenia poprzez edukację matematyczną. Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2009, s. 144-170. 4.M. Hejný, D. Jirotková, Środowisko edukacyjne – autobus, [w:] E. Swoboda, J. Gunčaga, Wspieranie niezależnego myślenia poprzez edukację matematyczną. Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2009, s. 144-170. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz wie jak prowadzić ucznia z życiowej i zadaniowej sytuacji do prostych zadań z treścią Słuchacz wie jak z dzieckiem pracować nad układaniem i rozwiązywaniem prostych zadań tekstowych z treścią do sytuacji przedstawionej na rysunku. Słuchacz wie jak pracować z dzieckiem nad wyłuskaniem danych zawartych w zadaniu. Słuchacz wskazuje serię zadań, które wymagają stosowanie umiejętności rachunkowych i warto je rozwiązywać naprzemiennie z uczniem Słuchacz umie przechodzić z sytuacji życiowych do prostych zadań z treścią. Słuchacz umie wykorzystać środowisko edukacyjne Stepping do rozwiązywania i układania prostych zadań z treścią. Słuchacz umie wykorzystać środowisko edukacyjne Autobus do rozwiązywania i układania prostych zadań z treścią. Słuchacz umie zaproponować wykorzystanie środowisk edukacyjnych w nauczaniu, które nie wymagają nakładów finansowych, pomoce dydaktyczne jest w stanie wykonać z uczniami. Słuchacz dostrzeże i będzie umiał zaangażować rodziców, dziadków i babcie w proces edukacyjny małego ucznia jako rezultat wykonywania niektórych ćwiczeń na zajęciach. Słuchacz w trakcie zajęć będzie miał okazję wykazać się empatią w stosunku do innego słuchacza i rozumienia przez niego treści matematycznych i spróbuje w oparciu o wskazaną literaturę porozmawiać jak może wyglądać empatia w stosunku do rozumienia przez dziecko treści matematycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, opowiadanie, pogadanka, mikronauczanie (praca w grupach 5 osobowych), metody ćwiczeniowe, metody realizacji zajęć wyrównawczych, gry dydaktyczne, elementy dramy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.