Systemy informacyjne w zarządzaniu oświatą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-SIZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy informacyjne w zarządzaniu oświatą |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu zarządzania zasobami informacyjnymi w oświacie; - zna i rozumie istotę przetwarzania, dyfuzji, archiwizacji i udostępniania informacji; - zna i rozumie aspekty socjologiczne wykorzystania informacji w pracy menadżera; - zna zasady budowania strategii informacyjnej – szkoła, a samorząd w systemie informacji oświatowej; - zna metody pozyskiwania i wykorzystywania zewnętrznych i wewnętrznych informacji w zarządzaniu marketingowym oraz w budowaniu wizerunku szkoły w jej otoczeniu - zna najnowsze trendy w zarządzaniu informacją – wirtualni doradcy; - zna różne modele informacji o stanie i realizacji zadań oświatowych; - zna procedury bezpieczeństwa systemów informacyjnych; - rozpoznaje zadania systemu informacji oświatowej w kreowaniu działań dyrektora; - jest świadomy ryzyka w zarządzaniu informacją w warunkach niepewności i konfliktu; Umiejętności: - potrafi wykorzystywać różne wskaźniki do oceny lokalnej i porównawczej jako podstawowe umiejętności zarządzania informacją w szkole i urzędzie; - potrafi celowo wykorzystywać informacje w pełnieniu interpersonalnych i decyzyjnych ról menadżera – przywódcy; - potrafi dokonać właściwego doboru wskaźników do oceny działań marketingowych; - umie przygotować i prowadzić kampanie promocyjne z zakresu public relations w budowaniu wizerunku szkoły w jej otoczeniu; - potrafi wykorzystywać zewnętrzne systemy informacyjne w zarządzaniu; - umie selekcjonować informacje w zarządzaniu ryzykiem; - potrafi sporządzać raporty wewnętrzne i wykorzystywać je w prezentacji. Kompetencje społeczne: - trafnie identyfikuje projakościowe potrzeby edukacyjne; - dostrzega kontekst etyczny w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu informacji; - dostrzega dylematy w różnym prezentowaniu informacji; rozpoznaje istotę odpowiedzialności w działaniach promocyjnych i marketingowych dyrektora i w pracy zespołowej rady pedagogicznej; - rozumie aspekty socjologiczne w wykorzystywaniu informacji w działaniach interpersonalnych dyrektora i urzędnika. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Barszczewski, Krzysztof Gawroński, Elżbieta Lęcznarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Barszczewski, Krzysztof Gawroński, Elżbieta Lęcznarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Informacja w prawie oświatowym. Podstawowe zasady i metody zarządzania informacją. Najnowsze trendy w zarządzaniu informacją, wirtualni doradcy. Szkoła a samorząd - w systemie informacji. Dobór wskaźników do oceny stanu różnych obszarów działalności oświatowej. Modele informacji oświatowej. Procedury bezpieczeństwa systemów informacyjnych. Archiwizacja i udostępnianie informacji. Dane osobowe i ich ochrona. Zarządzanie ryzykiem i zarządzanie danymi w warunkach niepewności. Rola systemów informacyjnych w programowaniu pracy menadżera- przywódcy. Wykorzystanie informacji w procesie podejmowania decyzji. Zarządzanie marketingowe a system informacji w szkole. Budowanie wizerunku szkoły w jej otoczeniu. Wpływ informacji zewnętrznych na funkcjonowanie szkoły. Zasady tworzenia i wykorzystanie systemu informacji oświatowej w praktyce zarządzania oświatą. Urzędowy System Informacji Oświatowej. Zarządzanie marketingowe a system informacji w szkole. Wpływ informacji zewnętrznych na funkcjonowanie szkoły. Zasady tworzenia i wykorzystanie systemu informacji oświatowej w praktyce zarządzania oświatą. Urzędowy System Informacji Oświatowej. Przygotowanie wykorzystywania informacji oświatowej w budowania strategii informacyjnej w szkole. Sporządzanie raportów. Przykład zarządzania marketingowego z wykorzystaniem systemu informacji w szkole. Utworzenia i wykorzystanie wybranych informacji oświatowych w praktyce zarządzania oświatą. |
|
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Lęcznarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza: - posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu zarządzania zasobami informacyjnymi w oświacie; - zna i rozumie istotę przetwarzania, dyfuzji, archiwizacji i udostępniania informacji; - zna i rozumie aspekty socjologiczne wykorzystania informacji w pracy menadżera; - zna zasady budowania strategii informacyjnej – szkoła, a samorząd w systemie informacji oświatowej; - zna najnowsze trendy w zarządzaniu informacją – wirtualni doradcy; - zna różne modele informacji o stanie i realizacji zadań oświatowych; - zna procedury bezpieczeństwa systemów informacyjnych; - rozpoznaje zadania systemu informacji oświatowej w kreowaniu działań dyrektora; - jest świadomy ryzyka w zarządzaniu informacją w warunkach niepewności i konfliktu; Umiejętności: - potrafi wykorzystywać różne wskaźniki do oceny lokalnej i porównawczej jako podstawowe umiejętności zarządzania informacją w szkole i urzędzie; - potrafi celowo wykorzystywać informacje w pełnieniu interpersonalnych i decyzyjnych ról menadżera – przywódcy; - potrafi dokonać właściwego doboru wskaźników do oceny działań marketingowych; - umie przygotować i prowadzić kampanie promocyjne z zakresu public relations w budowaniu wizerunku szkoły w jej otoczeniu; - potrafi wykorzystywać zewnętrzne systemy informacyjne w zarządzaniu; - umie selekcjonować informacje w zarządzaniu ryzykiem; - potrafi sporządzać raporty wewnętrzne i wykorzystywać je w prezentacji. Kompetencje społeczne: - trafnie identyfikuje projakościowe potrzeby edukacyjne; - dostrzega kontekst etyczny w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu informacji; - dostrzega dylematy w różnym prezentowaniu informacji; rozpoznaje istotę odpowiedzialności w działaniach promocyjnych i marketingowych dyrektora i w pracy zespołowej rady pedagogicznej; - rozumie aspekty socjologiczne w wykorzystywaniu informacji w działaniach interpersonalnych dyrektora i urzędnika. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Informacja w prawie oświatowym. 2. Podstawowe zasady i metody zarządzania informacją. 3. Najnowsze trendy w zarządzaniu informacją, wirtualni doradcy. 4. Szkoła a samorząd - w systemie informacji. 5. Dobór wskaźników do oceny stanu różnych obszarów działalności oświatowej. 6. Modele informacji oświatowej. 7. Procedury bezpieczeństwa systemów informacyjnych. 8. Archiwizacja i udostępnianie informacji. 9. Dane osobowe i ich ochrona. 10. Zarządzanie ryzykiem i zarządzanie danymi w warunkach niepewności. 11. Rola systemów informacyjnych w programowaniu pracy menadżera- przywódcy. 12. Wykorzystanie informacji w procesie podejmowania decyzji. 13. Zarządzanie marketingowe a system informacji w szkole. 14. Budowanie wizerunku szkoły w jej otoczeniu. 15. Wpływ informacji zewnętrznych na funkcjonowanie szkoły. 16. Zasady tworzenia i wykorzystanie systemu informacji oświatowej w praktyce zarządzania oświatą. 17. Urzędowy System Informacji Oświatowej. Zarządzanie marketingowe a system informacji w szkole. 18. Wpływ informacji zewnętrznych na funkcjonowanie szkoły. 19. Zasady tworzenia i wykorzystanie systemu informacji oświatowej w praktyce zarządzania oświatą. 20. Urzędowy System Informacji Oświatowej. 21. Przygotowanie wykorzystywania informacji oświatowej w budowania strategii informacyjnej w szkole. 22. Sporządzanie raportów. 23. Przykłady zarządzania marketingowego z wykorzystaniem systemu informacji w szkole. 24. Utworzenia i wykorzystanie wybranych informacji oświatowych w praktyce zarządzania oświatą. |
|
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Lęcznarowicz, Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Lęcznarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.