Przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz układanie i rozwiązywanie zadań okienkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RZO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz układanie i rozwiązywanie zadań okienkowych |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Poważna przeszkoda w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów. Pierwsze sposoby przybliżania dzieciom sensu równości. Przykłady zabaw przybliżających sens równości. Figury liczbowe w pracach L. Jeleńskiej i M. Rusieckiego. Sposoby rozwiązywania zadań okienkowych przy użyciu: kartoników z cyframi, zbiorów zastępczych. Słuchacz umie wykorzystać środowisko edukacyjne Stepping w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów. Słuchacz umie wykorzystać kostki domina w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów. Słuchacz umie wykorzystać figury liczbowe do wyrobienia intuicji w rozumieniu relacji =, < ,> i w zadaniach typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów. Słuchacz umie zaproponować wykorzystanie środowisk edukacyjnych w nauczaniu, które nie wymagają nakładów finansowych, pomoce dydaktyczne jest w stanie wykonać z uczniami. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Rola zabawy (z przykładami) w przybliżaniu dzieciom sensu równości i nerówności. 2. Znaczenie środowisk edukacyjnych w przyswajaniu treści matematycznych. 3. Znaczenie figur liczbowych w nauczaniu. Ćwiczenia 1. Wykorzystanie środowiska edukacyjnego Stepping do przybliżania sensu równości i nierówności. 2. Układanie i rozwiązywanie zadań z figurami liczbowymi. 3. Rozwiązywanie zadań arytmetycznych z wykorzystaniem sznurka z węzłami (ideą osi liczbowej). 4. Rozwiązywanie zadań okienkowych z wykorzystaniem kartoników z cyframi, znakami liczb i znakami działań. 5. Rozwiązywanie zadań okienkowych z wykorzystaniem zbiorów zastępczych (liczydeł, wiązek patyczków, woreczków z kamykami). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red)., O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli, wyd. Nowa Era, Warszawa 2012. 2. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red)., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i domu, wyd. Bliżej przedszkola, Kraków 2014. Literatura uzupełniająca 1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, G. Grabowska, Program wychowania i kształcenia oraz wspomagania rozwoju sześciolatków w przedszkolach, klasach zerowych i placówkach integracyjnych, wyd. „Nowa Era”, Warszawa 2003; 2. E. Swoboda, Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. 3. M. Hejný, D. Jirotková, Środowisko edukacyjne – autobus, [w:] E. Swoboda, J. Gunčaga, Wspieranie niezależnego myślenia poprzez edukację matematyczną. Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2009, s. 144-170. 4.M. Hejný, D. Jirotková, Środowisko edukacyjne – autobus, [w:] E. Swoboda, J. Gunčaga, Wspieranie niezależnego myślenia poprzez edukację matematyczną. Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2009, s. 144-170. |
Efekty uczenia się: |
Poważna przeszkoda w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów. Pierwsze sposoby przybliżania dzieciom sensu równości. Przykłady zabaw przybliżających sens równości. Figury liczbowe w pracach L. Jeleńskiej i M. Rusieckiego. Sposoby rozwiązywania zadań okienkowych przy użyciu: kartoników z cyframi, zbiorów zastępczych. Słuchacz umie wykorzystać środowisko edukacyjne Stepping w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów. Słuchacz umie wykorzystać kostki domina w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów. Słuchacz umie wykorzystać figury liczbowe do wyrobienia intuicji w rozumieniu relacji =, < ,> i w zadaniach typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów. Słuchacz umie zaproponować wykorzystanie środowisk edukacyjnych w nauczaniu, które nie wymagają nakładów finansowych, pomoce dydaktyczne jest w stanie wykonać z uczniami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, opowiadanie, pogadanka, mikronauczanie (praca w grupach 5 osobowych), metody ćwiczeniowe, metody realizacji zajęć wyrównawczych, gry dydaktyczne, elementy dramy. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.