Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz układanie i rozwiązywanie zadań okienkowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-RZO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz układanie i rozwiązywanie zadań okienkowych
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Poważna przeszkoda w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów.

Pierwsze sposoby przybliżania dzieciom sensu równości.

Przykłady zabaw przybliżających sens równości.

Figury liczbowe w pracach L. Jeleńskiej i M. Rusieckiego.

Sposoby rozwiązywania zadań okienkowych przy użyciu: kartoników z cyframi, zbiorów zastępczych.

Słuchacz umie wykorzystać środowisko edukacyjne Stepping w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów.

Słuchacz umie wykorzystać kostki domina w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów.

Słuchacz umie wykorzystać figury liczbowe do wyrobienia intuicji w rozumieniu relacji =, < ,> i w zadaniach typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów.

Słuchacz umie zaproponować wykorzystanie środowisk edukacyjnych w nauczaniu, które nie wymagają nakładów finansowych, pomoce dydaktyczne jest w stanie wykonać z uczniami.

Pełny opis:

Wykład

1. Rola zabawy (z przykładami) w przybliżaniu dzieciom sensu równości i nerówności.

2. Znaczenie środowisk edukacyjnych w przyswajaniu treści matematycznych.

3. Znaczenie figur liczbowych w nauczaniu.

Ćwiczenia

1. Wykorzystanie środowiska edukacyjnego Stepping do przybliżania sensu równości i nierówności.

2. Układanie i rozwiązywanie zadań z figurami liczbowymi.

3. Rozwiązywanie zadań arytmetycznych z wykorzystaniem sznurka z węzłami (ideą osi liczbowej).

4. Rozwiązywanie zadań okienkowych z wykorzystaniem kartoników z cyframi, znakami liczb i znakami działań.

5. Rozwiązywanie zadań okienkowych z wykorzystaniem zbiorów zastępczych (liczydeł, wiązek patyczków, woreczków z kamykami).

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red)., O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli, wyd. Nowa Era, Warszawa 2012.

2. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red)., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i domu, wyd. Bliżej przedszkola, Kraków 2014.

Literatura uzupełniająca

1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, G. Grabowska, Program wychowania i kształcenia oraz wspomagania rozwoju sześciolatków w przedszkolach, klasach zerowych i placówkach integracyjnych, wyd. „Nowa Era”, Warszawa 2003;

2. E. Swoboda, Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.

3. M. Hejný, D. Jirotková, Środowisko edukacyjne – autobus, [w:] E. Swoboda, J. Gunčaga, Wspieranie niezależnego myślenia poprzez edukację matematyczną. Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2009, s. 144-170.

4.M. Hejný, D. Jirotková, Środowisko edukacyjne – autobus, [w:] E. Swoboda, J. Gunčaga, Wspieranie niezależnego myślenia poprzez edukację matematyczną. Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2009, s. 144-170.

Efekty uczenia się:

Poważna przeszkoda w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów.

Pierwsze sposoby przybliżania dzieciom sensu równości.

Przykłady zabaw przybliżających sens równości.

Figury liczbowe w pracach L. Jeleńskiej i M. Rusieckiego.

Sposoby rozwiązywania zadań okienkowych przy użyciu: kartoników z cyframi, zbiorów zastępczych.

Słuchacz umie wykorzystać środowisko edukacyjne Stepping w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów.

Słuchacz umie wykorzystać kostki domina w rozwiązywaniu zadań typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów.

Słuchacz umie wykorzystać figury liczbowe do wyrobienia intuicji w rozumieniu relacji =, < ,> i w zadaniach typu okienkowego 5+…=9, 7- …=3 u przedszkolaków i małych uczniów.

Słuchacz umie zaproponować wykorzystanie środowisk edukacyjnych w nauczaniu, które nie wymagają nakładów finansowych, pomoce dydaktyczne jest w stanie wykonać z uczniami.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, opowiadanie, pogadanka, mikronauczanie (praca w grupach 5 osobowych), metody ćwiczeniowe, metody realizacji zajęć wyrównawczych, gry dydaktyczne, elementy dramy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)