Rozwiązywanie problemów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwiązywanie problemów |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - posiada wiedzę nt. zadań dyrektora w organizowaniu wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników; zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych); - zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników i efektów kształcenia; - zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych); - zna diagnozę, warunki i sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych, podstawowe pojęcia dla istoty diagnozowania potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie kształcenia. - zna obowiązki związane z rozpatrywaniem wniosków i badaniem zasadności zarzutów zawartych w skargach; - zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora; - zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji; - zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego; - wie na czym polega adaptacja planów i programów nauczania, w tym: podręczników; - zna zasady i formy praktyczne zarządzania w sytuacjach kryzysowych w szkole. - posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę nt. kultury wypowiedzi; - zna podstawowe pojęcia: język i jego funkcje, kultura języka (składniki), innowacje językowe i błędy językowe, fonetyka, dykcja, etyka i estetyka słowa, manipulacja językowa, gatunków, stylów wypowiedzi; - zna relacje między doborem słów a zrozumiałością i precyzją wypowiedzi; - zna typy błędów językowych; wie jak akcentować w języku polskim; - posiada elementarną wiedzę dot. środków przekazu w komunikacji językowej, urzędowej – w języku angielskim; - posiada elementarną wiedzę dotyczącą kompozycji wypowiedzi w języku angielskim. Umiejętności: - potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów; - umie tworzyć model postępowania pedagogiczno - terapeutycznego; - jest przygotowany do prowadzenia analizy wyników kontroli, zaplanowania i przeprowadzania ewaluacji; - umie występować w roli kontrolowanego, zajmować stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli wewnętrznej i zewnętrznej; - umie planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty oraz działać w ramach postępowania pokontrolnego; - wie jak podejmować właściwe działania w sytuacjach kryzysowych w szkole; - potrafi nawiązywać i prowadzić rozmowy oraz przygotowywać dokumenty w języku polskim i (wybrane) w języku angielskim - w obszarze posiadanych kompetencji; - umie jak efektywnie prowadzić zebrania, narady, spotkania, negocjacje, rozmowy motywacyjne i dyscyplinujące; - potrafi przygotować wizerunek szkoły, zaprezentować go i wykorzystać w celach marketingowych i zarządzaniu szkołą (placówką); Kompetencje społeczne: - preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, w tym w zakresie sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej; - racjonalnie podchodzi do funkcjonowania terapeutycznego nauczyciela i terapeuty, kontroluje zachowania własne, pracowników i uczniów; - kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania; wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań; - dostrzega motywujący charakter kontroli i ewaluacji; skupia się na działaniach ukierunkowanych na osiąganie celów i wypełnianie podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów, nauczycieli i rodziców; - dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera; - rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością; - rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej; - posiada świadomość odpowiedzialności za błędy wypowiedzi publicznych i medialnych; - rozumie skutki społeczne podejmowanych ustaleń bilateralnych w języku polskim i angielskim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Barszczewski, Krzysztof Gawroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Barszczewski, Krzysztof Gawroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne. Role i zadania organów szkoły. Organizacja zadań kształcenia i wychowania w szkołach i placówkach. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą. Kierowanie procesami społecznymi w szkole. Badanie i kontrola realizacji zadań. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy w szkole w oparciu obowiązujące prawo. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna. Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Planowanie i realizacja zadań pracowników. Marketingowe zarządzanie szkołą. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty. System egzaminów zewnętrznych. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole. Komunikacja interpersonalna. Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. Rozwiązywanie problemów i konfliktów. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Badanie i kontrola realizacji zadań. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Plan zadań pracowników i jego realizacja. Planowanie zajęć poza siedziba szkoły. Przykładowy projekt edukacyjny. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja. Przykładowe rozwiązania marketingowe. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego. Praktyczne formy komunikacji interpersonalnej w języku polskim i angielskim, szczególnie przy planowaniu i realizowaniu wspólnych projektów. Przykłady rozwiązywania problemów i konfliktów. Działania integracyjne wokół celów szkoły. |
|
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą (s.104-117). Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Janusz Barszczewski, Krzysztof Gawroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gawroński, Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gawroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.