Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój psychoruchowy małego dziecka 0-3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-RMD3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój psychoruchowy małego dziecka 0-3
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna przebieg rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka od okresu prenatalnego do 3 roku życia

- rozumie rolę czynników warunkujących rozwój i sprzyjających rozwojowi dziecka jako jednoczesną podstawę profilaktyki zaburzeń rozwoju

- zna metody rozpoznawania i rozpoznaje przejawy zaburzeń rozwoju psychospołecznego dziecka od narodzin do 3 roku życia.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy dziecka

- potrafi określić cele i zadania diagnostyczne w badaniu małego dziecka.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- jest wrażliwy na indywidualne potrzeby małego dziecka.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kolokwium (pytania zamknięte)

Pełny opis:

1. Wczesne dzieciństwo: rozwój psychoruchowy. Początkowe zdolności percepcyjne i ruchowe. Charakterystyka okresu inteligencji sensoryczno-motorycznej.

2. Wybrane problemy diagnozy i badań rozwoju małego dziecka.

3. Okres wczesnego dzieciństwa: rozwój społeczno-emocjonalny i osobowości.

4. Prezentacja wyników badań - linia rozwojowa wybranej sfery rozwoju psychoruchowego (kontrola postawy, lokomocja, manipulacja, praksja, kontakty społeczne) na trzech poziomach wieku (1 rok życia, 2 rok życia,

3 rok życia).

Literatura:

iteratura obowiązkowa (podana przy poszczególnych tematach) oraz literatura uzupełniająca:

Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Harwas–Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN, tom 2.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Warszawa:PWN.

Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa:PWN.

Wadsworth B. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka.Warszawa:WSiP

Przetacznik-Gierowska., Makiełło-Jarża G. (1992). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego.

Warszawa:WSiP

Białecka-Pikul M. (2002). Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu

Jagiellońskiego

Hajnicz, W., Karwowska – Struczyk, M (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: WSiP.

Mussen, P.H. (1960) Podręcznik metod badania dziecka.T.1. Warszawa

Schaffer H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa:PWN

Jurkowski A. (1986). Ontogeneza mowy i myślenia.Warszawa:WSiP

Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.

Brzezińska A.I., Matejczuk J., Nowotnik A. (2012). Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich

gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły.Edukacja. Studia. Badania. Innowacje. Nr 1, s.7-22

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa:WSiP

Bryant, P.E., Coleman, A.M., (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Zysk i S-ka, s. 87-109

Chłopkiewicz, M., (1987). Osobowość dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP

Iwańczuk – Kicia, M., (2005). Programy praca – życie. (W:) Markiewicz, K., Wawer, M., (red), Problemy

społeczne we współczesnych organizacjach. Warszawa: Difin, s. 218 - 228

Lipowska M. (2001) Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym, Oficyna

Wydawnicza „Impuls”, rozdz. 2

Maurer, D., Maurer, Ch. (1994). Świat noworodka. Warszawa: PWN, rozdz..6,7,11.

Nowotny, Krauze. Rehabilitacja lecznicza. (linie rozwojowe funkcji psychomotorycznych, s. 26-40)

Porayski-Pomsta J. Nasze dziecko mówi. O tzw. błędach językowych, w: Wychowanie w przedszkolu,

październik 2002

Przetacznik–Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: WSiP, r.8 (8.3,

8.4, 8.5

Piaget, J., (1992). Mowa i myślenie u dziecka. Warszawa: PWN

Szczukiewicz, P., (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, s. 191-206

Tyszkowa, M., (1990), Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP

Wallon, Cambier, Engelhart, (1993). Rysunek dziecka. Warszawa: WSiP, r.II, s.40-54.

Kohnstamm, R. (1989). Praktyczna psychologia dziecka. Warszawa: WSiP

Żebrowska, M., (1982). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych)

- przeprowadzenie badania -ocen funkcjonowania dziecka w żłobku (INSITE) w przedszkolu (Test PEP-R)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

Liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)