Rozwój psychoruchowy małego dziecka 0-3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RMD3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój psychoruchowy małego dziecka 0-3 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna przebieg rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka od okresu prenatalnego do 3 roku życia - rozumie rolę czynników warunkujących rozwój i sprzyjających rozwojowi dziecka jako jednoczesną podstawę profilaktyki zaburzeń rozwoju - zna metody rozpoznawania i rozpoznaje przejawy zaburzeń rozwoju psychospołecznego dziecka od narodzin do 3 roku życia. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy dziecka - potrafi określić cele i zadania diagnostyczne w badaniu małego dziecka. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - jest wrażliwy na indywidualne potrzeby małego dziecka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (pytania zamknięte) |
|
Pełny opis: |
1. Wczesne dzieciństwo: rozwój psychoruchowy. Początkowe zdolności percepcyjne i ruchowe. Charakterystyka okresu inteligencji sensoryczno-motorycznej. 2. Wybrane problemy diagnozy i badań rozwoju małego dziecka. 3. Okres wczesnego dzieciństwa: rozwój społeczno-emocjonalny i osobowości. 4. Prezentacja wyników badań - linia rozwojowa wybranej sfery rozwoju psychoruchowego (kontrola postawy, lokomocja, manipulacja, praksja, kontakty społeczne) na trzech poziomach wieku (1 rok życia, 2 rok życia, 3 rok życia). |
|
Literatura: |
iteratura obowiązkowa (podana przy poszczególnych tematach) oraz literatura uzupełniająca: Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Harwas–Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 2. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Warszawa:PWN. Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa:PWN. Wadsworth B. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka.Warszawa:WSiP Przetacznik-Gierowska., Makiełło-Jarża G. (1992). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa:WSiP Białecka-Pikul M. (2002). Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Hajnicz, W., Karwowska – Struczyk, M (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: WSiP. Mussen, P.H. (1960) Podręcznik metod badania dziecka.T.1. Warszawa Schaffer H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa:PWN Jurkowski A. (1986). Ontogeneza mowy i myślenia.Warszawa:WSiP Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Brzezińska A.I., Matejczuk J., Nowotnik A. (2012). Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły.Edukacja. Studia. Badania. Innowacje. Nr 1, s.7-22 Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa:WSiP Bryant, P.E., Coleman, A.M., (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Zysk i S-ka, s. 87-109 Chłopkiewicz, M., (1987). Osobowość dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP Iwańczuk – Kicia, M., (2005). Programy praca – życie. (W:) Markiewicz, K., Wawer, M., (red), Problemy społeczne we współczesnych organizacjach. Warszawa: Difin, s. 218 - 228 Lipowska M. (2001) Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, rozdz. 2 Maurer, D., Maurer, Ch. (1994). Świat noworodka. Warszawa: PWN, rozdz..6,7,11. Nowotny, Krauze. Rehabilitacja lecznicza. (linie rozwojowe funkcji psychomotorycznych, s. 26-40) Porayski-Pomsta J. Nasze dziecko mówi. O tzw. błędach językowych, w: Wychowanie w przedszkolu, październik 2002 Przetacznik–Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: WSiP, r.8 (8.3, 8.4, 8.5 Piaget, J., (1992). Mowa i myślenie u dziecka. Warszawa: PWN Szczukiewicz, P., (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, s. 191-206 Tyszkowa, M., (1990), Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP Wallon, Cambier, Engelhart, (1993). Rysunek dziecka. Warszawa: WSiP, r.II, s.40-54. Kohnstamm, R. (1989). Praktyczna psychologia dziecka. Warszawa: WSiP Żebrowska, M., (1982). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych) - przeprowadzenie badania -ocen funkcjonowania dziecka w żłobku (INSITE) w przedszkolu (Test PEP-R) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.