Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specyfika reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-REA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Specyfika reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla st. podyplomowych: Psychologiczne wsparcie dzieci i młodzieży w kryzysie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy ze specyfiką reagowania dzieci i młodzieży na danym etapie rozwojowym. Słuchacze ugruntowują swoją wiedzę w obszarze problemów dzieci i młodzieży wynikających z danych okresów rozwojowych oraz kryzysów rozwojowych. Zdobywają umiejętność różnicowania reakcji dzieci na stres w zależności od wieku.

Pełny opis:

Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności :

1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych

2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji traumatycznych w życiu dziecka

3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku

4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi.

Efekty uczenia się:

SPECYFIKA REAGOWANIA DZIECI I MŁODZIEŻY W KRYZYSIE W ZALEŻNOŚCI OD OKRESU ROZWOJOWEGO

Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ

Wiedza

Słuchacz posiada wiedzę na temat problemów wynikających z okresów rozwojowych dzieci i młodzieży

Słuchacz posiada wiedzę na temat obszarów kryzysów w rozwoju dziecka

Słuchacz posiada wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych

Słuchacz posiada wiedzę na temat reakcji dzieci na stres, w zależności od wieku.

Umiejętności

Znajomość sytuacji mogących wywołać reakcje charakterystyczne po doświadczeniu stresu traumatycznego u dzieci i młodzieży.

Rozpoznaje i diagnozuje typy kryzysów charakterystycznych dla danego okresu rozwojowego dzieci i młodzieży.

Potrafi określić sposób reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od danego okresu rozwojowego.

Kompetencje społeczne

Potrafi rozpoznać zachowania dziecka znajdującego się w kryzysie.

Jest gotów nawiązać kontakt z dzieckiem w sytuacji kryzysowej.

Potrafi pomóc dziecku i młodzieży będącej w sytuacji kryzysowej.

TREŚCI PROGRAMOWE

Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności :

1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych

2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji traumatycznych w życiu dziecka

3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku

4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Grek-Boroń, Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Anna Grek-Boroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy ze specyfiką reagowania dzieci i młodzieży na danym etapie rozwojowym. Słuchacze ugruntowują swoją wiedzę w obszarze problemów dzieci i młodzieży wynikających z danych okresów rozwojowych oraz kryzysów rozwojowych. Zdobywają umiejętność różnicowania reakcji dzieci na stres w zależności od wieku.

Literatura:

Literatura:

-Hay Dale F. (2021) , Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania . Difin

- Sidney M. Baker , Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. GWP

- Szaffer Rudolph, ( 2014 ). Psychologia dziecka Wydawnictwo Naukowe PWN

- Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży. Wydawnistwo Naukowe PWN

Uwagi:

Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Grek-Boroń, Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Anna Grek-Boroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bielida, Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Anna Bielida
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy ze specyfiką reagowania dzieci i młodzieży na danym etapie rozwojowym. Słuchacze ugruntowują swoją wiedzę w obszarze problemów dzieci i młodzieży wynikających z danych okresów rozwojowych oraz kryzysów rozwojowych. Zdobywają umiejętność różnicowania reakcji dzieci na stres w zależności od wieku.

Pełny opis:

Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności :

1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres związany ze skokiem rozwojowym, stres związany z nauką nowych umiejętności

2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji w życiu dziecka, które mają decydujący wpływ na prawidłowy rozwój.

3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku

4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi.

Literatura:

-Hay Dale F. (2021) , Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania . Difin

- Sidney M. Baker , Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. GWP

- Szaffer Rudolph, ( 2014 ). Psychologia dziecka Wydawnictwo Naukowe PWN

- Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży. Wydawnistwo Naukowe PWN

Daniel J Siegel., T. Payne Bryson, Zintegrowany mozg zintegrowane dziecko REBIS

B. Hohnen, J. Gilmour, T. Murphy., Niezwykły mózg nastolatka PWN

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)