Specyfika reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-REA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specyfika reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla st. podyplomowych: Psychologiczne wsparcie dzieci i młodzieży w kryzysie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy ze specyfiką reagowania dzieci i młodzieży na danym etapie rozwojowym. Słuchacze ugruntowują swoją wiedzę w obszarze problemów dzieci i młodzieży wynikających z danych okresów rozwojowych oraz kryzysów rozwojowych. Zdobywają umiejętność różnicowania reakcji dzieci na stres w zależności od wieku. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności : 1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych 2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji traumatycznych w życiu dziecka 3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku 4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi. |
Efekty uczenia się: |
SPECYFIKA REAGOWANIA DZIECI I MŁODZIEŻY W KRYZYSIE W ZALEŻNOŚCI OD OKRESU ROZWOJOWEGO Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ Wiedza Słuchacz posiada wiedzę na temat problemów wynikających z okresów rozwojowych dzieci i młodzieży Słuchacz posiada wiedzę na temat obszarów kryzysów w rozwoju dziecka Słuchacz posiada wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych Słuchacz posiada wiedzę na temat reakcji dzieci na stres, w zależności od wieku. Umiejętności Znajomość sytuacji mogących wywołać reakcje charakterystyczne po doświadczeniu stresu traumatycznego u dzieci i młodzieży. Rozpoznaje i diagnozuje typy kryzysów charakterystycznych dla danego okresu rozwojowego dzieci i młodzieży. Potrafi określić sposób reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od danego okresu rozwojowego. Kompetencje społeczne Potrafi rozpoznać zachowania dziecka znajdującego się w kryzysie. Jest gotów nawiązać kontakt z dzieckiem w sytuacji kryzysowej. Potrafi pomóc dziecku i młodzieży będącej w sytuacji kryzysowej. TREŚCI PROGRAMOWE Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności : 1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres ostry, chroniczny i traumatyczny u dzieci w różnych momentach rozwojowych 2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji traumatycznych w życiu dziecka 3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku 4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grek-Boroń, Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Anna Grek-Boroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy ze specyfiką reagowania dzieci i młodzieży na danym etapie rozwojowym. Słuchacze ugruntowują swoją wiedzę w obszarze problemów dzieci i młodzieży wynikających z danych okresów rozwojowych oraz kryzysów rozwojowych. Zdobywają umiejętność różnicowania reakcji dzieci na stres w zależności od wieku. |
|
Literatura: |
Literatura: -Hay Dale F. (2021) , Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania . Difin - Sidney M. Baker , Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. GWP - Szaffer Rudolph, ( 2014 ). Psychologia dziecka Wydawnictwo Naukowe PWN - Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży. Wydawnistwo Naukowe PWN |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grek-Boroń, Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Anna Grek-Boroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bielida, Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Anna Bielida | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy ze specyfiką reagowania dzieci i młodzieży na danym etapie rozwojowym. Słuchacze ugruntowują swoją wiedzę w obszarze problemów dzieci i młodzieży wynikających z danych okresów rozwojowych oraz kryzysów rozwojowych. Zdobywają umiejętność różnicowania reakcji dzieci na stres w zależności od wieku. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest pokazanie specyfiki reagowania dzieci i młodzieży będących w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego, a w szczególności : 1. Analiza psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za przebieg reakcji na stres związany ze skokiem rozwojowym, stres związany z nauką nowych umiejętności 2. Rozróżnienie kryzysów w rozwoju dziecka, w tym rozróżnienie sytuacji w życiu dziecka, które mają decydujący wpływ na prawidłowy rozwój. 3. Specyfika reakcji dziecka na stres w zależności od wieku 4. Rola rodziców oraz szkoły i rówieśników w radzeniu sobie z kryzysem i sytuacjami stresogennymi. |
|
Literatura: |
-Hay Dale F. (2021) , Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania . Difin - Sidney M. Baker , Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. GWP - Szaffer Rudolph, ( 2014 ). Psychologia dziecka Wydawnictwo Naukowe PWN - Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży. Wydawnistwo Naukowe PWN Daniel J Siegel., T. Payne Bryson, Zintegrowany mozg zintegrowane dziecko REBIS B. Hohnen, J. Gilmour, T. Murphy., Niezwykły mózg nastolatka PWN |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.