Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie sytuację rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne; uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie; zagadnienia relacji między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Umiejętności: - Potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - Potrafi wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka i stylu radzenia sobie rodziców i opiekunów; - Potrafi rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny;. - Potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU: Ujęcie systemowe Rodziny (wg. Dawida Fielda). Model zdrowej rodziny wg. H.Liberskiej i M. Mateuszewskiej. Model rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. Wybrane metody pracy z uczniem z trudnościami w zachowaniu (metoda C. Sutton). Zachęcanie do współpracy - na przykładzie podejść wychowawczych różnych autorów. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek). 2. Field D. (1996). Osobowości rodzinne. 2. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 4. Heininger, J.E., Weiss, S.K. (2005). Od chaosu do spokoju. Jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania. Poznań: Media Rodzina. 5. Liberska, H. (red.) (2011) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. 6. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP. 7. Sutton, C. Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykład Studiowanie literatury przedmiotu: 15 godz. ------------------------------------------------------------ lLiczba punktów ECTS - 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU: Ujęcie systemowe Rodziny (wg. Dawida Fielda). Model zdrowej rodziny wg. H.Liberskiej i M. Mateuszewskiej. Model rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. Wybrane metody pracy z uczniem z trudnościami w zachowaniu (metoda C. Sutton). Zachęcanie do współpracy - na przykładzie podejść wychowawczych różnych autorów. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek). 2. Field D. (1996). Osobowości rodzinne. 2. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 4. Heininger, J.E., Weiss, S.K. (2005). Od chaosu do spokoju. Jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania. Poznań: Media Rodzina. 5. Liberska, H. (red.) (2011) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. 6. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP. 7. Sutton, C. Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe - 15 h (ćwiczenia) Studiowanie literatury przedmioty- 15 h. ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.