Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-RDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna i rozumie sytuację rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne; uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie; zagadnienia relacji między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.

Umiejętności:

- Potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- Potrafi wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka i stylu radzenia sobie rodziców i opiekunów;

- Potrafi rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny;.

- Potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska, Marta Pągowska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU:

Ujęcie systemowe Rodziny (wg. Dawida Fielda).

Model zdrowej rodziny wg. H.Liberskiej i M. Mateuszewskiej.

Model rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.

Wybrane metody pracy z uczniem z trudnościami w zachowaniu (metoda C. Sutton).

Zachęcanie do współpracy - na przykładzie podejść wychowawczych różnych autorów.

Literatura:

Literatura:

1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek).

2. Field D. (1996). Osobowości rodzinne.

2. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

4. Heininger, J.E., Weiss, S.K. (2005). Od chaosu do spokoju. Jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania. Poznań: Media Rodzina.

5. Liberska, H. (red.) (2011) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju.

6. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP.

7. Sutton, C. Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 15 godz. wykład

Studiowanie literatury przedmiotu: 15 godz.

------------------------------------------------------------

lLiczba punktów ECTS - 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU:

Ujęcie systemowe Rodziny (wg. Dawida Fielda).

Model zdrowej rodziny wg. H.Liberskiej i M. Mateuszewskiej.

Model rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.

Wybrane metody pracy z uczniem z trudnościami w zachowaniu (metoda C. Sutton).

Zachęcanie do współpracy - na przykładzie podejść wychowawczych różnych autorów.

Literatura:

Literatura:

1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek).

2. Field D. (1996). Osobowości rodzinne.

2. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

4. Heininger, J.E., Weiss, S.K. (2005). Od chaosu do spokoju. Jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania. Poznań: Media Rodzina.

5. Liberska, H. (red.) (2011) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju.

6. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP.

7. Sutton, C. Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci.

Uwagi:

Godziny kontaktowe - 15 h (ćwiczenia)

Studiowanie literatury przedmioty- 15 h.

ECTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)