Praca z grupą (przed)szkolną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PZG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z grupą (przed)szkolną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Florczak | |
Prowadzący grup: | Przemysław Florczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: WIEDZA: Przygotowanie autorskich propozycji zajęć z grupą zadaniową na wskazany temat. Krytyczne wypowiedzi studentów w dyskusjach problemowych UMIEJĘTNOŚCI: Poziom poprawności wykonywanych ćwiczeń praktycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Stosunek studentów do merytorycznego i etycznego aspektu pracy z małymi grupami. |
|
Pełny opis: |
ZAJĘCIA I (3h): Małe grupy zadaniowe - ustalenia definicyjne, typy grup; Dwa wymiary funkcjonowania zespołu zadaniowego - produktywność i spójność grupowa; Proces grupowy - charakterystyka faz cyklu życia grupy; Zadania animatora na każdym etapie cyklu życia grupy. Klasa jako mała grupa zadaniowa. ZAJĘCIA II (4h): Role i funkcje członków zespołu zadaniowego (rodzaje ról grupowych). Wpływ ról na produktywność oraz spójność zespołu zadaniowego oraz innych typów grup. Motywacja zespołu zadaniowego. Teorie motywacyjne. Rodzaje strategii motywacyjnych (układ zimny, układ gorący), motywatory oraz demotywatory w działaniach grupowych. ZAJĘCIA III (3h): Czynniki wpływające na produktywność grupową. Konformizm, myślenie grupowe, próżniactwo społeczne, "jazda na gapę", synergia zespołu. Nauczyciel jako facylitator procesów grupowych. |
|
Literatura: |
C. K. Oyster, Grupy; ZYSK i s-ka, Poznań 2002; B. Wojcieszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009; J. Mika, Psychologia społeczna dla nauczycieli, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1998; S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów, UNSUS, Wrocław 1999; R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz grupowa i międzygrupowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2010 Wydawnictwa filmowe: "Die Welle" (Fala) - reż. Dennis Gansel (2008) "Hooligans" - reż. Lexi Alexander (2006) "Rythm is it" (Rytm to jest to) - reż. Thomas Grube, Enrique Sanchez Lansch (2004) "Dangerous Minds" (Młodzi Gniewni) - reż. John N. Smith (1995) "Dead Poets Society" (Stowarzyszenie Umarłych Poetów) - reż. Peter Weir (1990) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Dyskusja problemowa Praca z tekstem gry i ćwiczenia symulacyjne Prezentacja [prowadzący] NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 Przygotowanie do zajęć - 6 Przygotowanie planu warsztatu [zajęć] - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.