Problemy wychowawcze we wczesnej edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PWW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy wychowawcze we wczesnej edukacji |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują do podejmowania działań wychowawczych wobec dzieci w szkole (szczególnie na etapie wczesnej edukacji), ale i w procesie współuczestniczenia w wychowaniu dzieci w kontaktach z ich rodzicami. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są metodą analizy przypadków (i wykładu w kwestiach koniecznych dla zarysowania tła społecznego i psychologicznych mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych). Skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z doświadczenia prowadzącego, studentów, zaprzyjaźnionych nauczycieli, rodziców. Uczą oceny efektywności działań wychowawczych w sytuacjach typowych (socjalizacja dziecka, postawy prospołeczne, altruistyczne i empatyczne, wartości w wychowaniu) oraz w nietypowych (konflikt, agresja). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Słuchacz ma szczegółową wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia wczesnej edukacji - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk wychowawczych, zwłaszcza o rodzinie, specyfice rodziny i procesach zachodzących w rodzinie Ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań opiekuńczo- wychowawczych Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dziećmi i młodzieżą - Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności studentów w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał poglądowy podczas zajęć (1/2 oceny). Ocena kompetencji wychowawczych (wiedzy i umiejętności) ujawnionych w prowadzeniu forów dyskusyjnych dla rodziców z problemami w wychowaniu dzieci (moderacja dyskusji oraz poradnictwo w ramach profilu "problemywychowania"). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Olechowska, Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru ocena na podstawie odpowiedzi ustnej ocena kompetencji społecznej na podstawie studium przypadku (zawierającego diagnozę prognostyczną i propozycję rozwiązania problemu) ocena umiejętności na podstawie dyskursu prowadzonego podczas zajęć ćwiczeniowych ocena kompetencji na podstawie dyskursu prowadzonego podczas zajęć ćwiczeniowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI Zajęcia uczą podejmowania decyzji znaczących wychowawczo, kierowania grupą, zachowania w sytuacjach kryzysowych, projektowania zajęć wychowawczych, ale przede wszystkim uwrażliwiają na potrzebę podejmowana działań wychowawczych wobec dzieci i działań pedagogizujących wobec rodziców (analiza rzeczywistych problemów wychowawczych). Zajęcia skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z doświadczenia studentów, zaprzyjaźnionych nauczycieli, rodziców. Uczą oceny efektywności działań wychowawczych w sytuacjach typowych (socjalizacja dziecka, postawy prospołeczne, altruistyczne i empatyczne, wartości w wychowaniu) oraz w nietypowych (konflikt, agresja) LICZBA GODZIN: 10 |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Grochulska J., Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław 1992. Janowski A, Poznawanie uczniów, zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 1985. Purper-Ouakil D., Mali tyrani, Kraków 2006. Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, Warszawa 2001. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001. Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M., Psychologia wychowawcza, tom 2, rozdz. 23, 26, 27, 28, 32, 33, Warszawa 2002 Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007. Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10g Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 60g Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20g Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.