Podstawowe umiejętności pomocy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PUP6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe umiejętności pomocy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Ja jako osoba pomagająca: • Analiza potrzeb osób zgłaszających się po pomoc psychologiczną • Określenie specyfiki nawiązywania i utrzymywania relacji pomagania • Analiza zasobów własnych • Zasady etyczne w obszarze pomocy psychologicznej Nawiązywanie kontaktu z klientem: • Analiza kontekstu zgłoszenia • Określanie kontekstu oferty ze strony osoby pomagającej • Czynniki służące skutecznemu pomaganiu • Analiza treści dostępnych podczas obserwacji klienta • Zachęcanie do rozmowy Utrzymywanie kontaktu z klientem: • Rozpoznawanie i omawianie problemów klienta • Rozpoznawanie i urealnianie oczekiwań klienta • Zawieranie kontraktu w pomocy psychologicznej Praca z oporem klienta: • Analiza postawy własnej dotyczącej milczenia, agresji w kontakcie zawodowym • Rozwijanie umiejętności pomocnych w pracy z różnymi formami oporu • Ćwiczenie kontaktu z trudnymi klientami |
Literatura: |
Okun B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Sztander W.(1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: IPZ. Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska (2005). Podręcznik pomagania. Academica, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Słuchacz/ka znaczynniki służące skutecznemu pomaganiu Umiejętności: - podejmuje i planuje zachowania pomocowe adekwatnie do potrzeby osoby wspierane oraz zgodnie z zasadami etycznymi Kompetencje społeczne: - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności - posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: obecność i aktywność na zajęciach, test wiadomości (zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Ilona Anczarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Ilona Anczarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Ilona Anczarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.