Podstawowe umiejętności pomocy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PUP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe umiejętności pomocy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. "Ja" jako osoba pomagająca. 2. Nawiązywanie kontaktu z klientem. 3. Utrzymywanie kontaktu z klientem. 4. Praca z oporem klienta. |
Literatura: |
Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia. Greenstone, J, Leviton, S. (2006). Osiąganie porozumienia z osobami w kryzysie W: Interwencja kryzysowa (s. 40-52). Rozdz.3. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. James, R, Gilliland, B. (2004). Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej W: Strategie interwencji kryzysowej (s.57-111). Rozdz. 2. Warszawa, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - słuchacz potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki służące skutecznemu pomaganiu. UMIEJĘTNOŚCI: - podejmuje i planuje zachowania pomocowe adekwatnie do potrzeby osoby wspierane oraz zgodnie z zasadami etycznymi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności - posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania. |
Metody i kryteria oceniania: |
test sprawdzający wiadomości, wypowiedzi ustne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Ilona Anczarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. "Ja" jako osoba pomagająca: • Analiza potrzeb osób zgłaszających się po pomoc psychologiczną. • Określenie specyfiki nawiązywania i utrzymywania relacji pomagania. • Analiza zasobów własnych. • Zasady etyczne w obszarze pomocy psychologicznej. 2. Nawiązywanie kontaktu z klientem: • Analiza kontekstu zgłoszenia. • Określanie kontekstu oferty ze strony osoby pomagającej. • Czynniki służące skutecznemu pomaganiu. • Analiza treści dostępnych podczas obserwacji klienta. • Zachęcanie do rozmowy. 3. Utrzymywanie kontaktu z klientem: • Rozpoznawanie i omawianie problemów klienta. • Rozpoznawanie i urealnianie oczekiwań klienta. • Zawieranie kontraktu w pomocy psychologicznej. 4. Praca z oporem klienta: • Analiza postawy własnej dotyczącej milczenia, agresji w kontakcie zawodowym. • Rozwijanie umiejętności pomocnych w pracy z różnymi formami oporu. • Ćwiczenie kontaktu z trudnymi klientami. |
|
Literatura: |
Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia. Greenstone, J, Leviton, S. (2006). Osiąganie porozumienia z osobami w kryzysie W: Interwencja kryzysowa (s. 40-52). Rozdz.3. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. James, R, Gilliland, B. (2004). Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej W: Strategie interwencji kryzysowej (s.57-111). Rozdz. 2. Warszawa, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.