Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PUC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna i rozumie pojęcie czytania jako jednego z kluczowych zagadnień pedagogiki korekcyjnej oraz wyjaśnia różnorodne uwarunkowania tych procesów w strukturze poznawczej, psychomotorycznej, sensorycznej, semantycznej, krytyczno-twórczej, grafomotorycznej, motywacyjnej, słownikowo-pojęciowej

- zna strategie i etapy kształtowania umiejętności czytania i pisania oraz alternatywne metody nabywania tych umiejętności.

Umiejętności:

- potrafi wykorzystywać wybrane narzędzia diagnostyczne służące rozróżnianiu prawidłowego i błędnego czytania i pisania

- potrafi projektować proces wsparcia dziecka z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w przedszkolu i szkole poprzez przygotowywanie projektów ćwiczeń kształtujących oraz diagnozujących umiejętność czytania i pisania w trzech jego wymiarach: technicznym, semantycznym, krytyczno-twórczym oraz gotowość do nauki czytania i pisania.

Kompetencje społeczne:

- samodzielnie pogłębia wiedzę pedagogiczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

kolokwium

Pełny opis:

Wieloaspektowość procesu czytania i pisania, psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania.

Definicje czytania i pisania, czynniki warunkujące efektywność procesu czytania i pisania.

Gotowość do nauki czytania i pisania: aspekty psychomotoryczny, słownikowo- pojęciowy, emocjonalno-motywacyjny.

Stadium wstępne i stadium kluczowe w nauce czytania i pisania.

Umiejętność czytania i jej aspekty: techniczny, semantyczny, krytyczno-twórczy.

Pomiar gotowości do nauki czytania i pisania, analiza narzędzi pomiaru,

Konstruowanie narzędzi do pomiaru gotowości do nauki czytania i pisania.

Pomiar poziomu umiejętności czytania, według takich kryteriów jak: technika czytania, tempo, biegłość, płynność, pomiar czytania ze zrozumieniem oraz krytyczno-twórczego czytania.

Powstawanie litery w złożonym procesie neurofizjologicznym i metodycznym.

Algorytm wprowadzania liter zgodnie z metodą czytania: analityczno-syntetyczno- fonetyczno- wyrazowo-głoskowo-sylabową.

Etapy umiejętności pisania.

Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania i pisania

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Arciszewska, E. (2002). Czytające przedszkolaki: mit czy norma. Warszawa: Żak.

2. Bieleń, B., Trzeciak, G. (1995). Przewodnik metodyczny dla nauczyciela do Zeszytów „Chcę dobrze czytać” klasy 0-1,. „Chcemy dobrze czytać i pisać” klasa 2, „Chcemy dobrze czytać i pisać” klasa 3 / Łódź: Juka.

3. Brzezińska, A. (1987). Czytanie i pisanie nowy język dziecka. Warszawa: WSiP.

4. Czelakowska, D. (2009). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls.

5. Mickiewicz, J. (2008). Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych. TNOiK.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bogdanowicz, M., Barańska, M., Jakacka, E. (2006). Metoda Dobrego Startu: od wierszyka do literki. Gdańsk: Harmonia.

2. Capińska, E. (1998). Czytanie krytyczno-twórcze. Edukacja i Dialog, 2, 56-61.

3. Gruba, J. (2002) : Komputerowe wspomaganie umiejętności czytania u dzieci sześcioletnich. Kraków: Oficyna Wydawawnicza "Impuls".

4. Malmquist, E. (1982). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP.

5. Majchrzak, I. (1995). Wprowadzanie dziecka w świat pisma. Warszawa: WSiP.

6. Pomirska, Z. (2011). Wokół czytania. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a904fd89c4f9f4b559d17cc4d66accb6f%40thread.tacv2/conversations?groupId=f62866d4-a906-46ac-9534-bdfe6e1203d6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Metody praktyczne, ćwiczenia, wykład

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 8h

Przygotowanie się do egzaminu 7h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna, Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ZALICZENIE NA OCENĘ

Pełny opis:

‒ Wieloaspektowość procesu czytania i pisania, psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania.

‒ Definicje czytania i pisania, czynniki warunkujące efektywność procesu czytania i pisania.

‒ Gotowość do nauki czytania i pisania: aspekty psychomotoryczny, słownikowo- pojęciowy, emocjonalno-motywacyjny.

‒ Stadium wstępne i stadium kluczowe w nauce czytania i pisania.

‒ Umiejętność czytania i jej aspekty: techniczny, semantyczny, krytyczno-twórczy.

‒ Pomiar gotowości do nauki czytania i pisania, analiza narzędzi pomiaru, Konstruowanie narzędzi do pomiaru gotowości do nauki czytania i pisania.

‒ Pomiar poziomu umiejętności czytania, według takich kryteriów jak: technika czytania, tempo, biegłość, płynność, pomiar czytania ze zrozumieniem oraz krytyczno-twórczego czytania.

‒ Powstawanie litery w złożonym procesie neurofizjologicznym i metodycznym.

‒ Algorytm wprowadzania liter zgodnie z metodą czytania: analityczno-syntetyczno- fonetyczno- wyrazowo-głoskowo-sylabową.

‒ Etapy umiejętności pisania.

‒ Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania i pisania.

‒ Błędy w czytaniu i pisaniu.

Literatura:

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa. Majchrzak, I.

(1995). Wprowadzanie dziecka w świat pisma. Warszawa

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej. Gdańsk.

Uwagi:

METODY:

rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

przygotowanie projektu ćwiczeń usprawniających gotowość oraz umiejętność czytania i pisania

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 20h

Przygotowanie do zajęć - 30 godz.

Przygotowanie projektu - 10h

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)