Psychiatria dziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychiatria dziecięca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu uwarunkowań i zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego |
Pełny opis: |
- Poradnictwo psychiatryczne – cele, zakres, formy - Pojęcie normy. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. - Typy i rodzaje badań klinicznych w psychiatrii dziecięcej, znaczenie badań dodatkowych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej - Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycz-nej (w tym m.in. zaburzenia emocji i zachowania we wczesnym dzieciństwie, zaburzenia psychotyczne, stereotypie i natręctwa, psychiczne zaburzenia tolerancji pokarmowej, za-burzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania a ADHD, ADD, ODD) - Poradnictwo psychiatryczne we wsparciu rodziny dziecka z niepełnosprawnością - Zadania lekarza psychiatry dziecięcego w zespole interdyscyplinarnym - Formy wspomagania rozwoju, profilaktyki uniwersalnej i selektywnej w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży |
Literatura: |
T. Bilikiewicz, Psychiatria kliniczna, Warszawa 1989. W. Jakimowicz, Neurologia kliniczna w zarysie, Warszawa 1987. A. Jakubik, Podstawowe kierunki psychiatrii dynamicznej, Warszawa 1989. A. Popielarska, Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 1989. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki psychiatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym - Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów z uwzględnieniem klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych ICD-10 i ICD 11 - Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem zaburzeń więzi i relacji małego dziecka w odniesieniu do klasyfikacji DC-O3R - Zna problematykę zaburzeń emocji i zachowania u dzieci, psychohigieny, profilaktyki i wczesnego rozpoznawania zaburzeń rozwoju - Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD. Umiejętności: - Potrafi dokonać charakterystyki zadań opieki psychiatrycznej w profilaktyce pierwotnej i wtórnej - Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka - Potrafi określać i analizować zaburzenia emocji i zachowania u dzieci; stosować psychohigienę, profilaktykę i wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju - Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD - Potrafi scharakteryzować przebieg badania psychiatrycznego. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego - Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka - Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność obowiązkowa na zajęciach 2. Pisemny zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Metody: wykład, prezentacja |
|
Pełny opis: |
- Poradnictwo psychiatryczne – cele, zakres, formy - Pojęcie normy. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. - Typy i rodzaje badań klinicznych w psychiatrii dziecięcej, znaczenie badań dodatkowych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej - Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycz-nej (w tym m.in. zaburzenia emocji i zachowania we wczesnym dzieciństwie, zaburzenia psychotyczne, stereotypie i natręctwa, psychiczne zaburzenia tolerancji pokarmowej, za-burzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania a ADHD, ADD, ODD) - Poradnictwo psychiatryczne we wsparciu rodziny dziecka z niepełnosprawnością - Zadania lekarza psychiatry dziecięcego w zespole interdyscyplinarnym - Formy wspomagania rozwoju, profilaktyki uniwersalnej i selektywnej w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
T. Bilikiewicz, Psychiatria kliniczna, Warszawa 1989. W. Jakimowicz, Neurologia kliniczna w zarysie, Warszawa 1987. A. Jakubik, Podstawowe kierunki psychiatrii dynamicznej, Warszawa 1989. A. Popielarska, Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 1989. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 20 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 2 Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad24380504a604c96959b276083fc6ed2%40thread.tacv2/conversations?groupId=4613ad64-cf8c-4f1b-a06e-e802103d4f11&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.