Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychiatria dziecięca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychiatria dziecięca
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu uwarunkowań i zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego

Pełny opis:

- Poradnictwo psychiatryczne – cele, zakres, formy

- Pojęcie normy. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych.

- Typy i rodzaje badań klinicznych w psychiatrii dziecięcej, znaczenie badań dodatkowych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej

- Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycz-nej (w tym m.in. zaburzenia emocji i zachowania we wczesnym dzieciństwie, zaburzenia psychotyczne, stereotypie i natręctwa, psychiczne zaburzenia tolerancji pokarmowej, za-burzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania a ADHD, ADD, ODD)

- Poradnictwo psychiatryczne we wsparciu rodziny dziecka z niepełnosprawnością

- Zadania lekarza psychiatry dziecięcego w zespole interdyscyplinarnym

- Formy wspomagania rozwoju, profilaktyki uniwersalnej i selektywnej w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Literatura:

T. Bilikiewicz, Psychiatria kliniczna, Warszawa 1989.

W. Jakimowicz, Neurologia kliniczna w zarysie, Warszawa 1987.

A. Jakubik, Podstawowe kierunki psychiatrii dynamicznej, Warszawa 1989.

A. Popielarska, Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 1989.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki psychiatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym

- Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów z uwzględnieniem klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych ICD-10 i ICD 11

- Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem zaburzeń więzi i relacji małego dziecka w odniesieniu do klasyfikacji DC-O3R

- Zna problematykę zaburzeń emocji i zachowania u dzieci, psychohigieny, profilaktyki i wczesnego rozpoznawania zaburzeń rozwoju

- Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD.

Umiejętności:

- Potrafi dokonać charakterystyki zadań opieki psychiatrycznej w profilaktyce pierwotnej i wtórnej

- Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka

- Potrafi określać i analizować zaburzenia emocji i zachowania u dzieci; stosować psychohigienę, profilaktykę i wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju

- Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD

- Potrafi scharakteryzować przebieg badania psychiatrycznego.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego

- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność obowiązkowa na zajęciach

2. Pisemny zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Metody:

wykład, prezentacja

Pełny opis:

- Poradnictwo psychiatryczne – cele, zakres, formy

- Pojęcie normy. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych.

- Typy i rodzaje badań klinicznych w psychiatrii dziecięcej, znaczenie badań dodatkowych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej

- Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycz-nej (w tym m.in. zaburzenia emocji i zachowania we wczesnym dzieciństwie, zaburzenia psychotyczne, stereotypie i natręctwa, psychiczne zaburzenia tolerancji pokarmowej, za-burzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania a ADHD, ADD, ODD)

- Poradnictwo psychiatryczne we wsparciu rodziny dziecka z niepełnosprawnością

- Zadania lekarza psychiatry dziecięcego w zespole interdyscyplinarnym

- Formy wspomagania rozwoju, profilaktyki uniwersalnej i selektywnej w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Literatura:

T. Bilikiewicz, Psychiatria kliniczna, Warszawa 1989.

W. Jakimowicz, Neurologia kliniczna w zarysie, Warszawa 1987.

A. Jakubik, Podstawowe kierunki psychiatrii dynamicznej, Warszawa 1989.

A. Popielarska, Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 1989.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 20

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40

Liczba punktów ECTS - 2

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad24380504a604c96959b276083fc6ed2%40thread.tacv2/conversations?groupId=4613ad64-cf8c-4f1b-a06e-e802103d4f11&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)