Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PSC3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie (nauczycielskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wykład Forma zaliczenia: zaliczenie |
Pełny opis: |
- Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej. - Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym. - Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. - Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. - Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanie społeczne oraz uzdolnienia. - Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu re-walidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. - Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świe-cie. - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Rodzina osób z niepełnosprawnością. |
Literatura: |
1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2000. 6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna i rozumie miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania interdyscyplinarne. Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej i nauk pokrewnych Zna i rozumie współczesne podejścia do problemów osób z niepełnosprawnością (podmiotowość, godność, autonomia, samostanowienie, jakość życia). Umiejętności: Potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej. Potrafi analizować procesy i zjawiska wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej. Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne: Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami Jest gotów do okazywania wrażliwości na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej oraz prezentowania właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz, Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wykład Forma zaliczenia: zaliczenie |
|
Pełny opis: |
- Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej. - Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym. - Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. - Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. - Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanie społeczne oraz uzdolnienia. - Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu re-walidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. - Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świe-cie. - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Rodzina osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2000. 6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.