Przywódcze role i umiejętności dyrektora
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PRU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przywódcze role i umiejętności dyrektora |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
w skład przedmiotu wchodzą następujące podprzedmioty: Budowanie kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej; Organizacja i kreowanie pracy zespołowej; Metody i formy aktywnej współpracy z rodzicami i środowiskiem szkolnym; Skuteczna współpraca z organem nadzorującym i prowadzącym; Metody socjotechniczne w zarządzaniu; Coaching w pracy dyrektora |
Pełny opis: |
Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym). Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą. |
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Słuchacz: - zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami; - zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora; - posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej; - wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora; - zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą). Umiejętności: - potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania; - potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; - umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji; - potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy; - posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy; - potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych; - umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej; - potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany. Kompetencje społeczne: - dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa; - dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych; - rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły; - rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin zbiorczy z podprzedmiotów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Marlena Zaborniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Marlena Zaborniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym). Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą. |
|
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Marlena Zaborniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW Wiedza: Słuchacz: - zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami; - zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora; - posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej; - wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora; - zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą). Umiejętności: - potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania; - potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; - umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji; - potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy; - posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy; - potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych; - umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej; - potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany. Kompetencje społeczne: - dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa; - dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych; - rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły; - rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym). 2. Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. 3. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. 4. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia. 5. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. 6. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. 7. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą. |
|
Literatura: |
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
|
Uwagi: |
W skład przedmiotu wchodzą następujące przedmioty: 1. Budowanie kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej; 2. Organizacja i kreowanie pracy zespołowej; 3. Metody i formy aktywnej współpracy z rodzicami i środowiskiem szkolnym; 4. Skuteczna współpraca z organem nadzorującym i prowadzącym; 5. Metody socjotechniczne w zarządzaniu; 6. Coaching w pracy dyrektora |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.