Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PRL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka logopedyczna
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:
Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki,

- Zna i rozumie działania profilaktyczno-wspomagające rozwój i kształtowanie się komunikacji językowej, czynniki wpływające negatywnie

- Zna podstawowe zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych oraz zagadnienia wczesnej interwencji.

Umiejętności:

- Umie analizować i stosować profilaktykę i diagnostykę logopedyczną czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych (oddychanie, połykanie, odgryzanie, żucie) oceniając ich poziom;

- planować i realizować wczesną interwencję logopedyczną.

Kompetencje społeczne:

- Ma świadomość wykorzystania zdobytej wiedzy w analizie przebiegu prowadzonych zajęć oraz w rozwiązywaniu problemów praktycznych

- Jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do doświadczonych logopedów, zasięgania ich opinii współdziałania z nimi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- obecność na zajęciach,

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne, aktywność na zajęciach)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

- Czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym

- Odruchowe reakcje oralne

- Karmienie (przegląd przyborów do pojenia i karmienia)

- Cele i formy profilaktyki logopedycznej

- Zajęcia ortofoniczne

- Pogadanka dla rodziców

Literatura:

1. Cieszyńska J., Korendo M., 2007: Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia. Kraków

2. Demel G., 1996: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa

3. Jakóbiak A., Lorens G. (2015), Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych, [w:] Błeszyński J. J., Baczała D. (red.), "Wczesna interwencja w logopedii". Harmonia Universalis, Gdańsk, s.71-82

4. Łada A., 2013: Diagnostyka i terapia neurologopedyczna w świetle koncepcji NDT-Bobath [w:] Medycyna w logopedii, Błeszyński J.J. (red.), Gdańsk, s.140-148

5. Rocławski B., 1991: Opieka logopedyczna od poczęcia. Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia:

- zajęcia z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams

Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

- zajęcia w aplikacji Teams (prezentacje mulimedialne)

Sposób dołączenia studentów na zajęcia został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 3

Przygotowanie się do zaliczenia 7

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)