Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychopedagogiczne metody pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PMP Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogiczne metody pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edu. i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Gajda, Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Aleksandra Gajda, Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. PRACA ZALICZENIOWA sprawdzająca wiedzę studenta

Pełny opis:

MODUŁ I. Twórcza rozgrzewka – trening kreatywności

• Kreatywność, twórczość – rozróżnienie semantyczne;

• Czteroaspektowy paradygmat rozumienia twórczości (proces, produkt, osoba, otoczenie); wymiary twórczości dziecka;

• Zdolności twórcze, postawa twórcza, style tworzenia; rodzaje twórczości;

• Specyfika twórczości dziecka (podejście elitarno – przedmiotowe, podmiotowo – humanistyczne, realistyczne)

• Autorska koncepcja – Model 2A i 2K- dziecko jako jednostka kreatywna, kompetentna, autonomiczna i aktywna.

• Kreatywność osób ze specjalnymi potrzebami Edukacyjnymi

MODUŁ II. Efektywne i twórcze metody oraz techniki pracy z dziećmi i młodzieżą

• Efektywne formy organizacyjne w pracy z dziećmi

• Wykorzystanie poznanych metod i technik w projektowaniu autorskich zajęć dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

MODUŁ III. Programy rozwijania kreatywności dzieci i młodzieży. Podstawy teoretyczne oraz możliwości praktycznego zastosowania polskich i zagranicznych programów rozwijania kreatywności dziecka:

• specyfika programów

• cele programów

• treści programowe

• formy i metody realizacji założeń programowych

• uwagi dotyczące realizacji programu.

Wykorzystanie poznanych programów w projektowaniu autorskich zajęć dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. De Bono, E., (1995). Naucz swoje dziecko myśleć. Warszawa: Świat Książki

2. Dziedziewicz, D., Karwowska, E. (2010). DO GÓRY NOGAMI. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.

3. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., Szwajkowski, W., (2011). Twórcze bazgroły – przygody Ważki Grażki. Gdańsk:

Harmonia

4. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., Szwajkowski, W., (2011). Twórcze bazgroły – nowe przygody Ważki Grażki.

Gdańsk: Harmonia

5. Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie, Teoria w praktyce, Poznań: Media i Rodzina

6. Projekt Zero – Harvard Graduate School of Education www.pz.harvard.edu

7. Jąder, M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls

8. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP

9. Starko, A., J., (2005). Creativity In The Classroom. Schools of Curious Delight. London: LEA

10. Szmidt, K.J (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP

11. Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz

dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Adach, A. (2008). Gryzmoły dla ślimaka. Toruń: Wydawnictwo BEA.

2. Chcę się bawić – praktyczne propozycje zabaw dla małych dzieci, Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego.

3. Dziamska, D. (2008). Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki. Warszawa: WSiP.

4. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Kostrzewa, Ł. (2009). Psychopedagogika Kreatywności i Edukacja Włączająca- o projekcie

„Kompas Kreatywności”. W: J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.) Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji.

Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.

5. Dorance, S. (1999). Zajęcia twórcze w przedszkolu. Przedmioty i obrazy. Warszawa: Cyklady

6. Dubowska – Grynberg, Z. (2007) Zachęta do sztuki . Warszawa: Muchomor

7. Kalbarczyk, A. (2006). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

8. Link, E. (2006). ZABAWY fundamentalne 1. Zestaw zabaw dla dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i dla ich rodziców.

Gdańsk: Transfer Learning.

9. Karolak, W. (1996). SZTUKA jako ZABAWA, ZABAWA jako SZTUKA. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

10. Skwark, D. (2005). Mandala- sposób na wyciszenie i odprężenie dla dzieci w wieku przedszkolnym. Kielce: Jedność.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- dyskusja

- dialog

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- ćwiczenia praktyczne

UMIEJETNOŚCI:

- działania praktyczne

- dialog

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- metoda symulacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 5h

Przygotowanie się do egzaminu - 5h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h

Liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.