Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychoterapia indywidualna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PIN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychoterapia indywidualna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla studiów podyplomowych: terapia uzależnień
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie najważniejszych czynników leczących w psychoterapii, jak również metod i procesów skutecznej psychoterapii. Ponadto, celem zajęć jest zrozumienie znaczenia cech indywidualnych pacjenta i terapeuty dla związku terapeutycznego i procesu psychoterapii.

Celem zajęć jest także nauczenie się sporządzania diagnozy psychospołecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem.

Pełny opis:

Omówienie najważniejszych czynników leczących w psychoterapii:

1. czynniki związane z relacją terapeutyczną

2. czynniki związane z nowymi doświadczeniami emocjonalnymi (z korektywnymi doświadczeniami emocjonalnymi)

3. czynniki związane z nowymi możliwościami poznania siebie i otoczenia (zmiany we właściwościach poznawczych)

4. czynniki związane z doświadczaniem nowych sposobów zachowań

Elementy DM jako przykład metod i procesów skutecznej psychoterapii.

Kontrakt

Osobisty plan psychoterapii

Diagnoza zaburzeń osobowości i jej znaczenie dla procesu terapeutycznego

Psychologiczne mechanizmy uzależnienia

Literatura:

Czabała. C. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN

Jabłoński, P., Bukowska, B. i Czabała, C. (2012). Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów. KBPN

Woronowicz, B. (2009). Uzależnienia. Media Rodzina (wersja polskojęzyczna i wersja w języku ukraińskim)

Literatura uzupełniająca:

National Institute on Drug AbusePodręczniki terapeutyczne w leczeniu uzależnień (dostpeny na stronie KBPN)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Opisuje najważniejsze czynniki leczące w psychoterapii.

Wskazuje empirycznie potwierdzone metody i procesy skutecznej psychoterapii.

Rozpoznaje znaczenie cech pacjenta i terapeuty dla związku terapeutycznego i procesu psychoterapii.

UMIEJĘTNOŚCI

Umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem.

Potrafi zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Umiejętności będą weryfikowane na podstawie aktywności zadaniowych. Wiedza będzie weryfikowana na podstawie testu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)