Psychoterapia indywidualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PIN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychoterapia indywidualna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla studiów podyplomowych: terapia uzależnień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie najważniejszych czynników leczących w psychoterapii, jak również metod i procesów skutecznej psychoterapii. Ponadto, celem zajęć jest zrozumienie znaczenia cech indywidualnych pacjenta i terapeuty dla związku terapeutycznego i procesu psychoterapii. Celem zajęć jest także nauczenie się sporządzania diagnozy psychospołecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem. |
Pełny opis: |
Omówienie najważniejszych czynników leczących w psychoterapii: 1. czynniki związane z relacją terapeutyczną 2. czynniki związane z nowymi doświadczeniami emocjonalnymi (z korektywnymi doświadczeniami emocjonalnymi) 3. czynniki związane z nowymi możliwościami poznania siebie i otoczenia (zmiany we właściwościach poznawczych) 4. czynniki związane z doświadczaniem nowych sposobów zachowań Elementy DM jako przykład metod i procesów skutecznej psychoterapii. Kontrakt Osobisty plan psychoterapii Diagnoza zaburzeń osobowości i jej znaczenie dla procesu terapeutycznego Psychologiczne mechanizmy uzależnienia |
Literatura: |
Czabała. C. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN Jabłoński, P., Bukowska, B. i Czabała, C. (2012). Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów. KBPN Woronowicz, B. (2009). Uzależnienia. Media Rodzina (wersja polskojęzyczna i wersja w języku ukraińskim) Literatura uzupełniająca: National Institute on Drug AbusePodręczniki terapeutyczne w leczeniu uzależnień (dostpeny na stronie KBPN) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Opisuje najważniejsze czynniki leczące w psychoterapii. Wskazuje empirycznie potwierdzone metody i procesy skutecznej psychoterapii. Rozpoznaje znaczenie cech pacjenta i terapeuty dla związku terapeutycznego i procesu psychoterapii. UMIEJĘTNOŚCI Umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem. Potrafi zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Umiejętności będą weryfikowane na podstawie aktywności zadaniowych. Wiedza będzie weryfikowana na podstawie testu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.