Psychospołeczne podstawy metodyki pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PET |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne podstawy metodyki pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcia rodziny |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego i innych zaburzeń ruchowych, zaburzeń o podłożu genetycznym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych. Zna uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno- społecznego. Zna teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej. Zna cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnymi uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia. Zna regulacje prawne w zakresie kształcenia dzieci i uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zasady orzekania w tym zakresie; zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej; aspekty klasyfikowania i oceniania uczniów. Zna specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej: zasady, metody i formy opieki oraz wychowania; zasady działalności placówek z uwzględnieniem problemów związanych z ich funkcjonowaniem; zagadnienia poradnictwa. Umiejętności: Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i systemy wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zasoby środowiska. Potrafi rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia. Potrafi dokonać krytycznej analizy systemów wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potrafi rozpoznać i zinterpretować potrzeby i zasoby rodziny dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i z niepełnosprawnością. Kompetencje społeczne: Jest gotów do organizowania i udzielania wsparcia dla dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i z niepełnosprawnością, ich rodzin oraz środowiska pozarodzinnego. Jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i rodziną. Jest gotów do ciągłego dokształcania zawodowego. Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z dzieckiem i rodziną dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i z niepełnosprawnością. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022 POD1" (zakończony)
Okres: | 2022-03-11 - 2022-07-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa, Agnieszka Olechowska, Katarzyna Ouzguid, Kamila Palińska, Małgorzata Paplińska, Katarzyna Smolińska, Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej. Uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym. Cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze SPE Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej dzieckiem i uczniem ze SPE. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023 POD1" (zakończony)
Okres: | 2023-04-22 - 2023-07-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa, Agnieszka Olechowska, Iwona Omelańczuk, Małgorzata Paplińska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Olechowska, Katarzyna Smolińska, Anna Waligórska, Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.