Poradnictwo dla osób chorych psychicznie i ich rodzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PCP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo dla osób chorych psychicznie i ich rodzin |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: | |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - wyjaśnia psychologiczne reakcje na chorobę psychiczną uwzględniając kontekst jednostki i jej najbliższego otoczenie - potrafi scharakteryzować sytuacje psychologiczną i społeczną rodzin osób chorych psychicznie - zna podstawowe metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi rozpoznawać konsekwencje choroby psychicznej dla pacjenta i jego rodziny - potrafi zdiagnozować postawy społeczne wobec osób chorych psychicznie. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - zdolny do zaproponowania adekwatnych form pomocy psychologicznej wspierającej pacjenta i jego rodzinę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Hintze | |
Prowadzący grup: | Beata Hintze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, test jednokrotnego wyboru, 20 pytań, zalicza 51% poprawnych odpowiedzi - w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Wykłady realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów - platforma Teams Opis zagadnień: 1.Konsekwencje zachorowania na choroby psychiczne w różnych okresach życia dla realizacji zadań rozwojowych. 2. Metody poradnictwa wobec osób chorych psychicznie i ich rodzin w zależności od czasu trwania choroby. 4. Brzemię rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi. 3. Programy psychoedukacyjne – jedna z metod pracy z pacjentem i rodzinami. 4.Metody pomocy osobom chorym psychicznie z problemami w funkcjonowaniu poznawczym. 5. Metody pomoc w radzeniu sobie z psychologicznymi i społecznymi konsekwencjami choroby psychicznej. 6. Metody pomocy rodzinie w sytuacji samobójstwa osoby chorej psychicznie. 7. Trudności w procesie poradnictwa. |
|
Literatura: |
1. Anczewska i J. Wciórka (red. )(2007). Umacnianie nadzieja czy uprzedzenia. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Biblioteka Psychiatrii. 2. Czernikiewicz, A. (2010). Wpływ choroby i leczenia na zmianę relacji w rodzinie. Zmiana w postrzeganiu rodziny, zmiana w postrzeganiu chorego. W: J. Heitzman (red.) Psychoedukacja w praktyce lekarza psychiatry. Poznań: Termedia Wydawnictwo Medyczne. 3. Hintze, B. (2008). Oddziaływania psychoterapeutyczne wobec osób chorych na schizofrenię – doświadczenia własne. terapia w schizofrenii. Człowiek – Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 2,8, 83-97. 4. Wilczek –Rużyczka E. (2007). Komunikowanie się z chorym psychicznie. Wydawnictwo CZELEJ 5. Koszewska I. Pragłoska E (2007). O depresji, o manii, o nawracających zaburzeniach nastroju. PZWL 6. Rajewska, J. (2010). Zaburzenia psychotyczne przyczyną rozpadu rodziny. W: J. Heitzman J.(red) Psychoedukacja w praktyce lekarza psychiatry (s.49-59). Poznań: Termedia Wydawnictwo medyczne. 7. Hintze, B. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi W: Czabała, C & Kluczyńska, S. (red). Poradnictwo Psychologiczne. PWN |
|
Uwagi: |
Uczestnictwo w zajęciach 20 Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 30 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.