Praktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-P-SZPa |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Główne cele praktyki pedagogicznej to: -dokonanie obserwacji niezbędnych do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych i dydaktycznych -przygotowanie do samodzielnego prowadzenia zajęć dydaktycznych z wybranego przedmiotu -nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb klasy/grupy/dziecka/ucznia -nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć -nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów -nabycie umiejętności nawiązywania kontaktu z grupą, stosowania adekwatnych metod dydaktycznych i środków wychowawczych, a także obserwowania własnej pracy i twórczego zaangażowania się w pełnione zadania UWAGA: praktyka pedagogiczna realizowana jest w szkole podstawowej [I i II etap edukacyjny] |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz posiada wiedzę praktyczną na temat: - głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących Słuchacz w zakresie umiejętności: - potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na I i II etapie kształcenia. - potrafi oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z I i II etapem kształcenia. Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych: - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje o wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki (m. in. karta oceny praktykanta, arkusze hospitacji). Nauczyciel prowadzący studenta podczas praktyk (opiekun w placówce) potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją, dokonując wpisu w dzienniku praktyk pedagogicznych oraz w karcie praktykanta APS. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w jego aktywności. Dokumentacja praktyk obejmuje: -kartę oceny praktykanta -arkusze hospitacji zajęć -scenariusze zrealizowanych zajęć lub ich fragmentów -opinie opiekuna praktyk oraz praktykanta -harmonogram realizacji zadań praktyki W celu uzyskania zaliczenia praktyki asystenckiej student zobowiązany jest przedłożyć dokumentację praktyki uczelnianemu opiekunowi praktyk, po uprzednim ustaleniu terminu, nie później jednak niż do 30.06. b.r. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.