Praktyka pedagogiczna asystencka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-P-SZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna asystencka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Główne cele praktyki asystenckiej: -poznanie warsztatu pracy nauczyciela; -poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela; -dokonanie obserwacji niezbędnych do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych; -nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela-wychowawcy i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyki przez nauczycieli prowadzących studenta podczas praktyk indywidualnych, koordynatorów praktyk i studentów; -nabycie umiejętność obserwacji i diagnozowania procesów grupowych oraz indywidualnych potrzeb uczniów; -praktyczna weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów oraz pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych. UWAGA: praktyka asystencka realizowana jest na I i II etapie edukacyjnym [szkoła podstawowa]. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz posiada wiedzę praktyczną na temat: - głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących Słuchacz w zakresie umiejętności: - potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na I i II etapie kształcenia. - potrafi oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z I i II etapem kształcenia. Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych: - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje o wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki (karta oceny praktykanta, pozostała dokumentacja praktyki). Nauczyciel prowadzący studenta podczas praktyk (opiekun w placówce) potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją, dokonując wpisu w dzienniku praktyk pedagogicznych oraz w karcie praktykanta APS. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w jego aktywności. Dokumentacja praktyk obejmuje: -kartę oceny praktykanta -arkusze hospitacji zajęć -opinie opiekuna praktyk oraz praktykanta -harmonogram realizacji zadań praktyki -dokumentację zrealizowanych zajęć oraz diagnozy dziecka/grupy W celu uzyskania zaliczenia praktyki asystenckiej student zobowiązany jest przedłożyć dokumentację praktyki uczelnianemu opiekunowi praktyk na indywidualnym spotkaniu, po uprzednim ustaleniu terminu, nie później jednak niż do 30.06. b.r. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.