Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka pedagogiczna asystencka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-P-SZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka pedagogiczna asystencka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Główne cele praktyki asystenckiej:

-poznanie warsztatu pracy nauczyciela;

-poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela;

-dokonanie obserwacji niezbędnych do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych;

-nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela-wychowawcy i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyki przez nauczycieli prowadzących studenta podczas praktyk indywidualnych, koordynatorów praktyk i studentów;

-nabycie umiejętność obserwacji i diagnozowania procesów grupowych oraz indywidualnych potrzeb uczniów;

-praktyczna weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów oraz pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych.

UWAGA: praktyka asystencka realizowana jest na I i II etapie edukacyjnym [szkoła podstawowa].

Efekty uczenia się:

Słuchacz posiada wiedzę praktyczną na temat:

- głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących

Słuchacz w zakresie umiejętności:

- potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na I i II etapie kształcenia.

- potrafi oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z I i II etapem kształcenia.

Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych:

- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela.

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje o wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze)

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki (karta oceny praktykanta, pozostała dokumentacja praktyki). Nauczyciel prowadzący studenta podczas praktyk (opiekun w placówce) potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją, dokonując wpisu w dzienniku praktyk pedagogicznych oraz w karcie praktykanta APS. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w jego aktywności.

Dokumentacja praktyk obejmuje:

-kartę oceny praktykanta

-arkusze hospitacji zajęć

-opinie opiekuna praktyk oraz praktykanta

-harmonogram realizacji zadań praktyki

-dokumentację zrealizowanych zajęć oraz diagnozy dziecka/grupy

W celu uzyskania zaliczenia praktyki asystenckiej student zobowiązany jest przedłożyć dokumentację praktyki uczelnianemu opiekunowi praktyk na indywidualnym spotkaniu, po uprzednim ustaleniu terminu, nie później jednak niż do 30.06. b.r.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)