Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ortodoncja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ORT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ortodoncja
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Omawianie zagadnień teoretycznych w formie wykładu – prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, slajdy, dyskusja dydaktyczna. Studenci otrzymują wewnętrzne materiały opracowane przez Zakład Ortodoncji WUM (Zadurska Małgorzata, Jurek Agnieszka, Kuśmierczyk Dorota, Laskowska Małgorzata) - prawa autorskie są zastrzeżone.

Pełny opis:

1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia

2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego

3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy

5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

6. Profilaktyka ortodontyczna

7. Metody leczenia ortodontycznego

8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!)

2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154.

3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24.

Literatura uzupełniająca

1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.

2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej,

Bydgoszcz.

4. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna podstawy ortodoncji, a w szczególności normę morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych. Zapoznał się z przebiegiem rozwoju narządu zgryzu

- Potrafi opisać zaburzenia w rozwoju narządu żucia i zna ich etiologię.

Umiejętności:

- Umie analizować i wykorzystywać podstawy ortodoncji w pracy logopedycznej, m.in. umie zauważyć nieprawidłowość w budowie narządu żucia i określić zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy

- Umie zaplanować i zaproponować działania na rzecz profilaktyki ortodontycznej.

Kompetencje społeczne:

- Gotów jest do współpracy logopedy z ortodontą i stomatologiem w celu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego.

Metody i kryteria oceniania:

Uzyskanie oceny efektów kształcenia jest prowadzone w formie:

oceny aktywności słuchaczy podczas wykładów

oraz przede wszystkim egzaminu w formie testu (pytania wielokrotnego wyboru)

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE

AKTYWNOŚCI

Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Przedmiot jest częścią modułu Medyczne podstawy logopedii - łączna liczba ECTS - 6

Praktyki zawodowe:

nie ma praktyk do tego przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Małgorzata Zadurska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Dorota Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Dorota Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)