Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oświatowe prawo pracy jako narzędzie zarządzania potencjałem ludzkim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-NZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Oświatowe prawo pracy jako narzędzie zarządzania potencjałem ludzkim
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Zarządzanie potencjałem ludzkim w świetle praw pracy i praw oświatowego. Planowanie zasobów ludzkich – rekrutacja

i metody doboru kadr, wynagrodzenia i świadczenia. Ścieżka kariery nauczyciela – kwalifikacje i rozwój zawodowy, szkolenie, doskonalenie i efektywność wprowadzanych zmian. Dyrektor szkoły jako pracodawca – prawo pracy nauczycieli oraz pracowników obsługi szkół, w tym zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy wymienionych grup pracowniczych.

Rozumienie i interpretacja wybranych przepisów prawa pracy i prawa oświatowego – jak czytać przepisy prawne

Planowanie ścieżki kariery zawodowej nauczycieli – awans zawodowy nauczycieli. Komentarze prawne.

Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych. Kierowanie relacjami pracowniczymi – system nagród i kar, zasady przyznawania, dodatek motywacyjny.

Literatura:

M. Kwiatkowski, K. Gawroński (red.), 2018, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna i rozumie prawo jako narzędzie zarządzania potencjałem ludzkim;

- zna istotę regulacji prawnych dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi w szkołach i placówkach oświatowych;

- rozumie istotę zarządzania w polskim systemie oświaty;

- zna zasady doskonalenia zawodowego nauczycieli;

- wie, jakie są podstawowe przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli;

- zna cele i zadania systemu awansu zawodowego oraz orientuje się w strukturze wynagradzania nauczycieli;

- zna zasady i formy zatrudniania pracowników administracji i obsługi szkół i placówek;

- wie na czym polega rola dyrektora szkoły w prowadzeniu polityki kadrowej szkoły i placówki oświatowej.

Umiejętności:

- wyróżnia podstawowe pojęcia i definicje prawne;

- identyfikuje obszary i zakresy systemu oświaty związane z zarządzaniem;

- rozumie treści przepisów podstawowych aktów prawnych i ich rolę regulującą system zarządzania potencjałem ludzkim w oświacie;

- sprawnie posługuje się komentarzem prawnym, przygotowuje stanowisko w sprawie - w oparciu o prawidłową interpretację prawa i orzecznictwo;

- rozumie zasady zatrudniania, doskonalenia zawodowego, awansu zawodowego i wynagradzania nauczycieli;

- umie wyróżnić obszary i wskazać możliwości rozwoju zawodowego nauczycieli w konkretnej jednostce organizacyjnej systemu oświaty;

- sprawnie posługuje się komentarzem prawnym;

- umie zinterpretować przepisy prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego i wynagradzania nauczycieli;

- potrafi przygotować decyzję kadrową szkolnych pracowników samorządowych i pracowników obsługi – w oparciu o prawidłową interpretację prawa i orzecznictwo.

Kompetencje społeczne:

- dostrzega prawny wymiar zarządzania;

- prawidłowo identyfikuje potrzebę regulacji prawnych obszarów społecznych;

- rozumie rolę i odpowiedzialność prawną w kierowaniu szkołą;

- rozpoznaje istotę prawnej odpowiedzialności państwa, obywatela i społeczeństwa.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Jan Chojnacki, Krzysztof Gawroński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Jan Chojnacki, Krzysztof Gawroński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Zarządzanie potencjałem ludzkim w świetle praw pracy i praw oświatowego. Planowanie zasobów ludzkich – rekrutacja

i metody doboru kadr, wynagrodzenia i świadczenia. Ścieżka kariery nauczyciela – kwalifikacje i rozwój zawodowy, szkolenie, doskonalenie i efektywność wprowadzanych zmian. Dyrektor szkoły jako pracodawca – prawo pracy nauczycieli oraz pracowników obsługi szkół, w tym zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy wymienionych grup pracowniczych.

Rozumienie i interpretacja wybranych przepisów prawa pracy i prawa oświatowego – jak czytać przepisy prawne

Planowanie ścieżki kariery zawodowej nauczycieli – awans zawodowy nauczycieli. Komentarze prawne.

Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych. Kierowanie relacjami pracowniczymi – system nagród i kar, zasady przyznawania, dodatek motywacyjny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Jan Chojnacki, Artur Olszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Chojnacki, Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Jan Chojnacki, Artur Olszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)