Oświatowe prawo pracy jako narzędzie zarządzania potencjałem ludzkim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-NZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Oświatowe prawo pracy jako narzędzie zarządzania potencjałem ludzkim |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Zarządzanie potencjałem ludzkim w świetle praw pracy i praw oświatowego. Planowanie zasobów ludzkich – rekrutacja i metody doboru kadr, wynagrodzenia i świadczenia. Ścieżka kariery nauczyciela – kwalifikacje i rozwój zawodowy, szkolenie, doskonalenie i efektywność wprowadzanych zmian. Dyrektor szkoły jako pracodawca – prawo pracy nauczycieli oraz pracowników obsługi szkół, w tym zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy wymienionych grup pracowniczych. Rozumienie i interpretacja wybranych przepisów prawa pracy i prawa oświatowego – jak czytać przepisy prawne Planowanie ścieżki kariery zawodowej nauczycieli – awans zawodowy nauczycieli. Komentarze prawne. Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych. Kierowanie relacjami pracowniczymi – system nagród i kar, zasady przyznawania, dodatek motywacyjny. |
Literatura: |
M. Kwiatkowski, K. Gawroński (red.), 2018, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna i rozumie prawo jako narzędzie zarządzania potencjałem ludzkim; - zna istotę regulacji prawnych dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi w szkołach i placówkach oświatowych; - rozumie istotę zarządzania w polskim systemie oświaty; - zna zasady doskonalenia zawodowego nauczycieli; - wie, jakie są podstawowe przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli; - zna cele i zadania systemu awansu zawodowego oraz orientuje się w strukturze wynagradzania nauczycieli; - zna zasady i formy zatrudniania pracowników administracji i obsługi szkół i placówek; - wie na czym polega rola dyrektora szkoły w prowadzeniu polityki kadrowej szkoły i placówki oświatowej. Umiejętności: - wyróżnia podstawowe pojęcia i definicje prawne; - identyfikuje obszary i zakresy systemu oświaty związane z zarządzaniem; - rozumie treści przepisów podstawowych aktów prawnych i ich rolę regulującą system zarządzania potencjałem ludzkim w oświacie; - sprawnie posługuje się komentarzem prawnym, przygotowuje stanowisko w sprawie - w oparciu o prawidłową interpretację prawa i orzecznictwo; - rozumie zasady zatrudniania, doskonalenia zawodowego, awansu zawodowego i wynagradzania nauczycieli; - umie wyróżnić obszary i wskazać możliwości rozwoju zawodowego nauczycieli w konkretnej jednostce organizacyjnej systemu oświaty; - sprawnie posługuje się komentarzem prawnym; - umie zinterpretować przepisy prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego i wynagradzania nauczycieli; - potrafi przygotować decyzję kadrową szkolnych pracowników samorządowych i pracowników obsługi – w oparciu o prawidłową interpretację prawa i orzecznictwo. Kompetencje społeczne: - dostrzega prawny wymiar zarządzania; - prawidłowo identyfikuje potrzebę regulacji prawnych obszarów społecznych; - rozumie rolę i odpowiedzialność prawną w kierowaniu szkołą; - rozpoznaje istotę prawnej odpowiedzialności państwa, obywatela i społeczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Jan Chojnacki, Krzysztof Gawroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Jan Chojnacki, Krzysztof Gawroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Zarządzanie potencjałem ludzkim w świetle praw pracy i praw oświatowego. Planowanie zasobów ludzkich – rekrutacja i metody doboru kadr, wynagrodzenia i świadczenia. Ścieżka kariery nauczyciela – kwalifikacje i rozwój zawodowy, szkolenie, doskonalenie i efektywność wprowadzanych zmian. Dyrektor szkoły jako pracodawca – prawo pracy nauczycieli oraz pracowników obsługi szkół, w tym zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy wymienionych grup pracowniczych. Rozumienie i interpretacja wybranych przepisów prawa pracy i prawa oświatowego – jak czytać przepisy prawne Planowanie ścieżki kariery zawodowej nauczycieli – awans zawodowy nauczycieli. Komentarze prawne. Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych. Kierowanie relacjami pracowniczymi – system nagród i kar, zasady przyznawania, dodatek motywacyjny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Jan Chojnacki, Artur Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Chojnacki, Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Jan Chojnacki, Artur Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.