Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-NKL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologia kliniczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Dzisiejsza diagnoza neuropsychologiczna służy nie tylko dokładnemu opisowi stanu klinicznego pacjenta, pomaga ocenić proces zdrowienia, ale przede wszystkim ma na celu opracowanie najskuteczniejszych metod rehabilitacji. W Polsce najdłuższą tradycję ma rehabilitacja chorych z afazją, z drugiej strony coraz powszechniej prowadzi się terapię związaną z zaburzeniami różnych funkcji poznawczych: uwagi, spostrzegania, pamięci. Celem tych wszystkich działań jest próba odzyskania utraconych umiejętności, zmniejszenie stopnia bezradności chorego i jego rodziny. Diagnoza neuropsychologiczna stanowi obecnie swego rodzaju komentarz kliniczny, uzupełniający badanie lekarskie i komplementarny do wyników technik obrazowych, które dokładnie ilustrując stan struktur mózgowych "milczą" jednak o tym, jak funkcjonuje człowiek. Wiedza zdobyta podczas wykładów stanowić będzie bazę do warsztatu terapeuty pracującego z pacjentami z deficytami mózgowymi

Pełny opis:

1. Struktura i funkcje półkul mózgowych, płatów mózgowych i konsekwencje ich uszkodzenia.

2. Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu: np. agnozja, apraksja, amnezja

3. Problematyka asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych.

4. Rozszczepienie mózgu: skutki chirurgicznego odseparowania półkul mózgowych.

5. Metody badawcze w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI) i w neuropsychologii (testy "na organikę", baterie testów). Z klinik do laboratorium: zastosowanie technik obrazowania w neuropsychologii.

6. Mózgowe podłoże procesów językowych. Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji. Definicja afazji. Osiowe objawy afazji. Klasyfikacja afazji. Zmienność objawów i stopień nasilenie afazji. Proces diagnozy i terapii.

7. Zaburzenia komunikacji językowej po uszkodzeniach prawej półkuli.

8. Zagadnienie plastyczności mózgu

9. Mózgowe podłoże dysleksji; kierunki diagnozy i terapii

10. Neurobiologiczne podłoże zaburzeń rozwojowych: ADHD, autyzm

Literatura:

Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS

Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP.

Walsh, V. (2008) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP

Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN

Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa

Górska, T., Grabowska, A. i Zagrodzka, J. (red.). Mózg a zachowanie. PWN, Warszawa, 2005

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W06

PC1_KK_W09

PC1_KS_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat budowy i fizjologii CUN. Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu anatomii mózgu.

Student posiada wiedzę stan wiedzy na temat organizacji funkcji psychicznych w mózgu człowieka oraz metod badawczych wykorzystywanych w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI)

PC1_KS_U01 Potrafi skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych.

PC1_KK_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

PC1_KK_K02 Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości

i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. PC1_KK_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest zdanie końcowego egzaminu testowego

60% POPRAWNYCH ODPOWIEDZI

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)