Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-NAF2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna różnorodne uwarunkowania (w tym medyczne) i patomechanizmy specyficznych trudności w uczeniu się

- zna funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się

- zna podstawowe założenia koncepcji neuropsychologicznych regulujących zachowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

zna psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, ruchowych i ich wpływ na trudności w uczeniu się uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Umiejętności:

- potrafi analizować podstawowe założenia koncepcji neuropsychologicznych regulujących zachowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- potrafi opisać uwarunkowania i określać etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się

- potrafi analizować medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej oraz funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się.

Kompetencje społeczne:

- jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin

Pełny opis:

- Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne).

- Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się).

- Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

2. Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. Blakemore S-J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

4. Goddard-Blythe, S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

5. Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

6. Sadowski, L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN.

Sadowska, L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF.

Uwagi:

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af06618b9d3a24afe8f427acade60603c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b5789dd-2de1-4666-b1db-74da6872304c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h

Przygotowanie się do egzaminu 15h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin

Pełny opis:

1. Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne).

2.Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

3. Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się).

4. Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

5. Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

2.Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3.Blakemore S-J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

4.Goddard-Blythe, S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

5.Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

6.Sadowski, L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN.

Sadowska, L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h

Przygotowanie się do egzaminu 15h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska, Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin

Pełny opis:

Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne).

- Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się).

- Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

2. Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. Blakemore S-J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

4. Goddard-Blythe, S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

5. Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

6. Sadowski, L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN.

Sadowska, L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h

Przygotowanie się do egzaminu 15h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)