Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-NAF2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna różnorodne uwarunkowania (w tym medyczne) i patomechanizmy specyficznych trudności w uczeniu się - zna funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się - zna podstawowe założenia koncepcji neuropsychologicznych regulujących zachowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się zna psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, ruchowych i ich wpływ na trudności w uczeniu się uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Umiejętności: - potrafi analizować podstawowe założenia koncepcji neuropsychologicznych regulujących zachowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - potrafi opisać uwarunkowania i określać etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się - potrafi analizować medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej oraz funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się. Kompetencje społeczne: - jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin |
|
Pełny opis: |
- Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne). - Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). - Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN. 2. Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 3. Blakemore S-J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ. 4. Goddard-Blythe, S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka. 5. Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN. 6. Sadowski, L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN. Sadowska, L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af06618b9d3a24afe8f427acade60603c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b5789dd-2de1-4666-b1db-74da6872304c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do egzaminu 15h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin |
|
Pełny opis: |
1. Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne). 2.Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 3. Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). 4. Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 5. Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN. 2.Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 3.Blakemore S-J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ. 4.Goddard-Blythe, S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka. 5.Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN. 6.Sadowski, L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN. Sadowska, L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do egzaminu 15h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska, Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin |
|
Pełny opis: |
Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne). - Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). - Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN. 2. Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 3. Blakemore S-J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ. 4. Goddard-Blythe, S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka. 5. Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN. 6. Sadowski, L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN. Sadowska, L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do egzaminu 15h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.