Morfologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MOR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Morfologia |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (max. 10) Zna elementarną terminologię używaną w językoznawstwie z zakresu językoznawstwa ogólnego, fonetyki, fonologii, semantyki, morfologii, składni i dialektologii. Rozumie przydatność tej wiedzy w logopedii. Ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie językoznawstwa ogólnego, fonetyki, fonologii, semantyki, morfologii, składni , dialektologii i kultury języka, rozumie jej zastosowanie w logopedii. Zna strukturę i jednostki języka. Zna funkcje języka i tekstu. Rozumie pojęcie normy językowej i relacje normy do systemu językowego i uzusu. Zna budowę i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego. Zna artykulację głosek. Zna opis fonologiczny polszczyzny. Ma wiedzę na temat budowy morfologicznej wyrazów i funkcjonowania systemu fleksyjnego i słowotwórczego. Zna budowę składniową polskich zdań. Rozumie przydatność tej wiedzy w logopedii. Umiejętności (max. 10) Umie opisać procesy artykulacyjne głosek, potrafi interpretować fonologicznie zapis fonetyczny wyrazów, umie zapisać fonetycznie wypowiedź prawidłową i zakłóconą. Potrafi rozpoznać podstawowe cechy najważniejszych polskich dialektów. Potrafi określić kategorię części mowy wyrazów. Potrafi charakteryzować formy gramatyczne wyrazów i opisać ich budowę morfologiczną. Umie analizować budowę słowotwórczą wyrazów. Potrafi określić relacje semantyczne między wyrazami. Potrafi dokonać analizy składniowej wypowiedzeń. Potrafi określić funkcję wypowiedzi. Kompetencje społeczne (max. 10) Potrafi wykorzystać osiągnięte kompetencje językowe w kontaktach społecznych METODY KSZTAŁCENIA Wyklad, ćwiczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Śniatkowski, Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Sławomir Śniatkowski, Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład: Podstawowe pojęcia morfologii Kategorie morfologiczne polszczyzny Opis polskiej fleksji Słowotwórstwo rzeczowników polskich Ćwiczenia: Określanie wyrazów pod względem części mowy Analiza form fleksyjnych wyrazów Analiza słowotwórcza wyrazów |
|
Literatura: |
Bańko M., 2006, (red)., "Polszczyzna na co dzień", Warszawa Bartmiński J.,1993 red., "Współczesny język polski", Wrocław Bralczyk J., Gruszczyński W., (red.), 2002, “Słownik gramatyki języka polskiego”, WSiP Dubisz S., (red.), “Nauka o języku dla polonistów”, Książka i Wiedza, (wiele wydań) Handke K., Dalewska- Greń H.,1994, (red.), ”Polszczyzna i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów” Klemensiewicz Z., 1964, ”Podstawowe wiadomości z gramatyki opisowej języka polskiego”, PWN Klemensiewicz Z., 1963, “Zarys składni polskiej”, PWN Nagórko A.,1998, “Zarys gramatyki polskiej”, Wydawnictwo Naukowe PWN Nęcki Z.,1996, "Komunikacja międzyludzka", Kraków Pomsta-Porayski J., 1994, "Błędy językowe i ich rodzaje", w: "Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX w. Zbiór studiów", red. Handke K., Dalewska- Greń H., Warszawa |
|
Uwagi: |
Przedmiot obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu Lingwistycznych podstaw logopedii (w sylabusie tego przedmiotu uwzględniono nakład pracy studenta oraz punkty ECTS). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.