Metody neurofizjologiczne oraz techniki pielęgnacji w rehabilitacji dziecięcej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MNT1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody neurofizjologiczne oraz techniki pielęgnacji w rehabilitacji dziecięcej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie (nauczycielskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Systematyka metod w fizjoterapii. 2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka. 3. Metoda NDT-Bobath. 4. Metoda Vojty. 5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne). 6. Treningi pielęgnacji małego dziecka |
Literatura: |
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna. 7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem. Zna normy rozwoju sprawności psychofizycznych - poznanie zasad, technik i sposobów rehabilitacji małego dziecka zgodnie z neurofizjologicznymi metodami stymulacji. Zna i rozumie zasady opieki i pielęgnacji wychowującej małego dziecka. Zna cele i założenia właściwej pielęgnacji wrażliwej małego dziecka. Zna i rozumie podstawy rehabilitacji oraz zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych. Ma elementarną wiedzę dotyczącą metod i technik fizjoterapii dziecięcej w rehabilitacji ruchowej oraz w zastosowaniu w codziennym procesie wspomagania rozwoju dziecka w domu i placówce. Zna i rozumie programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Umiejętności: Potrafi analizować podstawy rehabilitacji, rehabilitację dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych. Potrafi scharakteryzować metody i techniki neurorozwojowe. Potrafi realizować programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Potrafi planować opiekę i pielęgnację wychowującą małego dziecka. Potrafi prawidłowo zastosować pozycje ułożenia oraz wykonać czynności pielęgnacyjne z uwzględnieniem miejsca i rodzajów zaburzeń napięcia mięśniowego oraz dysfunkcji ruchowych u noworodka, dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. Pracować w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu rehabilitacji, edukacji, terapii. Kompetencje społeczne: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym: przyjmuje odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki. Podejmuje refleksje na tematy etyczne, przestrzega zasad etyki zawodowej i etyki badań naukowych. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Izabela Gelleta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Test z treści przedmiotu 2. Analiza hospitowanych i przez studentów zajęć w poradni rehabilitacyjnej 3. Symulacje w trakcie zajęć- analiza czynności praktycznych Celem zajęć jest poznanie podstawowych założeń metod rehabilitacji neurofizjologicznej oraz techniki prawidłowej pielęgnacji małego dziecka, posiadanie elementarnej wiedzy o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem oraz opanowanie kluczowych umiejętności z zakresu współpracy z fizjoterapeutą w obszarze czynności pielęgnacyjnych z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania małego dziecka Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
|
Pełny opis: |
1. Systematyka metod w fizjoterapii. 2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka. 3. Metoda NDT-Bobath. 4. Metoda Vojty. 5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne). 6. Treningi pielęgnacji małego dziecka |
|
Literatura: |
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna. 7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - pokaz, symulacja UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne-symulacje KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 16 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 4 Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.