Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody neurofizjologiczne oraz techniki pielęgnacji w rehabilitacji dziecięcej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-MNT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody neurofizjologiczne oraz techniki pielęgnacji w rehabilitacji dziecięcej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie (nauczycielskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Systematyka metod w fizjoterapii.

2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka.

3. Metoda NDT-Bobath.

4. Metoda Vojty.

5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne).

6. Treningi pielęgnacji małego dziecka

Literatura:

1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989.

2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997.

3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995.

4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007.

5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999.

6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna.

7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164

8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem.

Zna normy rozwoju sprawności psychofizycznych - poznanie zasad, technik i sposobów rehabilitacji małego dziecka zgodnie z neurofizjologicznymi metodami stymulacji.

Zna i rozumie zasady opieki i pielęgnacji wychowującej małego dziecka.

Zna cele i założenia właściwej pielęgnacji wrażliwej małego dziecka.

Zna i rozumie podstawy rehabilitacji oraz zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych.

Ma elementarną wiedzę dotyczącą metod i technik fizjoterapii dziecięcej w rehabilitacji ruchowej oraz w zastosowaniu w codziennym procesie wspomagania rozwoju dziecka w domu i placówce.

Zna i rozumie programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji.

Umiejętności:

Potrafi analizować podstawy rehabilitacji, rehabilitację dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych.

Potrafi scharakteryzować metody i techniki neurorozwojowe.

Potrafi realizować programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji.

Potrafi planować opiekę i pielęgnację wychowującą małego dziecka. Potrafi prawidłowo zastosować pozycje ułożenia oraz wykonać czynności pielęgnacyjne z uwzględnieniem miejsca i rodzajów zaburzeń napięcia mięśniowego oraz dysfunkcji ruchowych u noworodka, dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.

Pracować w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu rehabilitacji, edukacji, terapii.

Kompetencje społeczne:

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym: przyjmuje odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.

Podejmuje refleksje na tematy etyczne, przestrzega zasad etyki zawodowej i etyki badań naukowych.

Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Izabela Gelleta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Test z treści przedmiotu

2. Analiza hospitowanych i przez studentów zajęć w poradni rehabilitacyjnej

3. Symulacje w trakcie zajęć- analiza czynności praktycznych

Celem zajęć jest poznanie podstawowych założeń metod rehabilitacji neurofizjologicznej oraz techniki prawidłowej pielęgnacji małego dziecka, posiadanie elementarnej wiedzy o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem oraz opanowanie kluczowych umiejętności z zakresu współpracy z fizjoterapeutą w obszarze czynności pielęgnacyjnych z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania małego dziecka

Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test

Pełny opis:

1. Systematyka metod w fizjoterapii.

2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka.

3. Metoda NDT-Bobath.

4. Metoda Vojty.

5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne).

6. Treningi pielęgnacji małego dziecka

Literatura:

1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989.

2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997.

3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995.

4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007.

5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999.

6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna.

7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164

8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- pokaz, symulacja

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne-symulacje

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30

Przygotowanie się do zajęć - 16

Przygotowanie się do zaliczenia - 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 4

Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)