Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-MKG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej;

Zna i rozumie metodykę wdrażania nauczania otwartego; modele nauczania indywidualizującego;

Zna i rozumie pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć;

Zna i rozumie rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów;

Zna i rozumie metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów, metody aktywizujące, metoda projektów, praca badawcza ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania;

Zna i rozumie formy organizacyjne pracy na lekcji (praca zbiorowa, grupowa, indywidualna, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających;

Zna i rozumie modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych;

Zna i rozumie sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających; znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających; ocenianie wspierające uczenie się.

Umiejętności

Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup uczniów;

Potrafi dobierać i dokonywać adaptacji środków dydaktycznych do potrzeb ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

Potrafi motywować ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; rozwijać jego ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się;

Potrafi stosować ocenianie wspierające uczenie się.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 80 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPODÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test końcowy, udział w zajęciach, aktywność w trakcie zajęc.

Pełny opis:

1. Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne i zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia w komunikacji i sprawności językowej, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia sprzężone, choroba przewlekła, trudności adaptacyjne, szczególne uzdolnienia).

2. Podmiotowość i pełnomocność ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.

4. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej.

5. Założenia teoretyczne metodyki wdrażania nauczania otwartego.

6. Indywidualizacja nauczania w grupach włączających. Modele nauczania indywidualizującego.

7. Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.

8. Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach.

9. Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się.

10. Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów.

11.Praca badawcza ucznia.

12. Różne formy organizacyjne pracy na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.

13. Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego.

14. Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających.

15. Specyfika pracy z uczniami w grupach zróżnicowanych (niepełnosprawność intelektualna, autyzm, zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia w komunikacji):

• Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów.

• Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania.

• Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów.

• Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów.

• Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia.

• Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowanie zajęć.

• Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej.

• Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

• Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenie się.

• Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów.

• Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.

Uwagi:

ZAJĘCIA REALIZOWANE SĄ ZGODNIE Z PLANEM ZAJĘĆ W APLIKACJI MS. TEAMS:

LINK DO ZESPOŁU:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a42e975928ac74cbda22f6208c38b2884%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e67cb31-586e-43bb-b852-799e62a01980&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

-----------------------------------------------------------------------------------------------

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA:

GODZINY KONTAKTOWE: 90 godz.

STUDIOWANIE LITERATURY: 35 godz.

PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU: 35 godz.

PRACE ĆWICZENIOWE: 65 godz.

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 9

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 80 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska, Iwona Konieczna, Magda Lejzerowicz, Aleksandra Mazurek, Małgorzata Paplińska, Marta Porembska, Joanna Rostkowska, Julia Serwa, Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPODÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test końcowy, udział w zajęciach, aktywność w trakcie zajęc.

Pełny opis:

1. Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne i zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia w komunikacji i sprawności językowej, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia sprzężone, choroba przewlekła, trudności adaptacyjne, szczególne uzdolnienia).

2. Podmiotowość i pełnomocność ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.

4. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej.

5. Założenia teoretyczne metodyki wdrażania nauczania otwartego.

6. Indywidualizacja nauczania w grupach włączających. Modele nauczania indywidualizującego.

7. Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.

8. Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach.

9. Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się.

10. Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów.

11.Praca badawcza ucznia.

12. Różne formy organizacyjne pracy na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.

13. Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego.

14. Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających.

15. Specyfika pracy z uczniami w grupach zróżnicowanych (niepełnosprawność intelektualna, autyzm, zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia w komunikacji):

• Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów.

• Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania.

• Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów.

• Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów.

• Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia.

• Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowanie zajęć.

• Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej.

• Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

• Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenie się.

• Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów.

• Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA:

GODZINY KONTAKTOWE: 90 godz.

STUDIOWANIE LITERATURY: 35 godz.

PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU: 35 godz.

PRACE ĆWICZENIOWE: 65 godz.

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 9

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 80 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska, Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPODÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test końcowy, udział w zajęciach, aktywność w trakcie zajęc.

Pełny opis:

1. Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne i zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia w komunikacji i sprawności językowej, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia sprzężone, choroba przewlekła, trudności adaptacyjne, szczególne uzdolnienia).

2. Podmiotowość i pełnomocność ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.

4. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej.

5. Założenia teoretyczne metodyki wdrażania nauczania otwartego.

6. Indywidualizacja nauczania w grupach włączających. Modele nauczania indywidualizującego.

7. Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.

8. Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach.

9. Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się.

10. Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów.

11.Praca badawcza ucznia.

12. Różne formy organizacyjne pracy na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.

13. Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego.

14. Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających.

15. Specyfika pracy z uczniami w grupach zróżnicowanych (niepełnosprawność intelektualna, autyzm, zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia w komunikacji):

• Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów.

• Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania.

• Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów.

• Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów.

• Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia.

• Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowanie zajęć.

• Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej.

• Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

• Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenie się.

• Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów.

• Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA:

GODZINY KONTAKTOWE: 90 godz.

STUDIOWANIE LITERATURY: 35 godz.

PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU: 35 godz.

PRACE ĆWICZENIOWE: 65 godz.

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 9

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 80 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)