Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MKG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej; Zna i rozumie metodykę wdrażania nauczania otwartego; modele nauczania indywidualizującego; Zna i rozumie pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć; Zna i rozumie rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów; Zna i rozumie metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów, metody aktywizujące, metoda projektów, praca badawcza ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania; Zna i rozumie formy organizacyjne pracy na lekcji (praca zbiorowa, grupowa, indywidualna, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających; Zna i rozumie modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych; Zna i rozumie sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających; znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających; ocenianie wspierające uczenie się. Umiejętności Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup uczniów; Potrafi dobierać i dokonywać adaptacji środków dydaktycznych do potrzeb ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Potrafi motywować ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; rozwijać jego ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się; Potrafi stosować ocenianie wspierające uczenie się. Kompetencje społeczne Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 80 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPODÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test końcowy, udział w zajęciach, aktywność w trakcie zajęc. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne i zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia w komunikacji i sprawności językowej, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia sprzężone, choroba przewlekła, trudności adaptacyjne, szczególne uzdolnienia). 2. Podmiotowość i pełnomocność ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej. 4. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej. 5. Założenia teoretyczne metodyki wdrażania nauczania otwartego. 6. Indywidualizacja nauczania w grupach włączających. Modele nauczania indywidualizującego. 7. Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć. 8. Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach. 9. Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się. 10. Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów. 11.Praca badawcza ucznia. 12. Różne formy organizacyjne pracy na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna. 13. Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego. 14. Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających. 15. Specyfika pracy z uczniami w grupach zróżnicowanych (niepełnosprawność intelektualna, autyzm, zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia w komunikacji): • Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów. • Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania. • Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. • Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów. • Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia. • Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowanie zajęć. • Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej. • Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. • Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenie się. • Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów. • Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych. |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA REALIZOWANE SĄ ZGODNIE Z PLANEM ZAJĘĆ W APLIKACJI MS. TEAMS: LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a42e975928ac74cbda22f6208c38b2884%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e67cb31-586e-43bb-b852-799e62a01980&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA: GODZINY KONTAKTOWE: 90 godz. STUDIOWANIE LITERATURY: 35 godz. PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU: 35 godz. PRACE ĆWICZENIOWE: 65 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS: 9 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 80 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Iwona Konieczna, Magda Lejzerowicz, Aleksandra Mazurek, Małgorzata Paplińska, Marta Porembska, Joanna Rostkowska, Julia Serwa, Agnieszka Wołowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPODÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test końcowy, udział w zajęciach, aktywność w trakcie zajęc. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne i zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia w komunikacji i sprawności językowej, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia sprzężone, choroba przewlekła, trudności adaptacyjne, szczególne uzdolnienia). 2. Podmiotowość i pełnomocność ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej. 4. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej. 5. Założenia teoretyczne metodyki wdrażania nauczania otwartego. 6. Indywidualizacja nauczania w grupach włączających. Modele nauczania indywidualizującego. 7. Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć. 8. Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach. 9. Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się. 10. Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów. 11.Praca badawcza ucznia. 12. Różne formy organizacyjne pracy na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna. 13. Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego. 14. Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających. 15. Specyfika pracy z uczniami w grupach zróżnicowanych (niepełnosprawność intelektualna, autyzm, zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia w komunikacji): • Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów. • Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania. • Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. • Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów. • Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia. • Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowanie zajęć. • Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej. • Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. • Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenie się. • Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów. • Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA: GODZINY KONTAKTOWE: 90 godz. STUDIOWANIE LITERATURY: 35 godz. PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU: 35 godz. PRACE ĆWICZENIOWE: 65 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS: 9 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 80 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPODÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test końcowy, udział w zajęciach, aktywność w trakcie zajęc. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne i zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia w komunikacji i sprawności językowej, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia sprzężone, choroba przewlekła, trudności adaptacyjne, szczególne uzdolnienia). 2. Podmiotowość i pełnomocność ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej. 4. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej. 5. Założenia teoretyczne metodyki wdrażania nauczania otwartego. 6. Indywidualizacja nauczania w grupach włączających. Modele nauczania indywidualizującego. 7. Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć. 8. Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach. 9. Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się. 10. Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów. 11.Praca badawcza ucznia. 12. Różne formy organizacyjne pracy na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna. 13. Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego. 14. Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających. 15. Specyfika pracy z uczniami w grupach zróżnicowanych (niepełnosprawność intelektualna, autyzm, zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia w komunikacji): • Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów. • Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania. • Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. • Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów. • Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia. • Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowanie zajęć. • Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej. • Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. • Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenie się. • Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów. • Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA: GODZINY KONTAKTOWE: 90 godz. STUDIOWANIE LITERATURY: 35 godz. PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU: 35 godz. PRACE ĆWICZENIOWE: 65 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS: 9 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 80 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.