Metodyka wsparcia rodziny we wczesnej interwencji terapeutycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wsparcia rodziny we wczesnej interwencji terapeutycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna podstawowe zasady budowania relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia. - Zna specyfikę rodziny małego dziecka (jako środowiska wychowawczego), jej zadania i znaczenie; Posiada wiedzę na temat mechanizmów transmisji oddziaływań rodzicielskich. - Zna i rozumie zagadnienie psychoedukacji oraz wsparcia psychopedagogicznego rodziców lub opiekunów dziecka z zagrożonym rozwojem. - Zna i rozumie zasady przeprowadzania treningów umiejętności wychowawczych. Zna standardy bycia z rodziną we wczesnej interwencji - Posiada podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej (w rodzinie) – prawidłowości i zakłóceń. Umiejętności: - Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania i postawy członków rodziny wobec siebie oraz dziecka z niepełnosprawnością. - Potrafi zdobywać informacje na tematy związane z rodziną i zestawiać dane istotne dla przygotowania arkusza danych diagnostycznych rodziny. - Potrafi analizować sytuacje życia rodzin w powiązaniu z teoretycznym podejściem i uwarunkowaniami socjalno-bytowymi z uwzględnieniem potrzeb dziecka niepełnosprawnego. - Posiada umiejętności w zakresie komunikowania się niewerbalnie i werbalnie w zakresie przekazywania informacji dot. diagnozy oraz programów terapeutycznych. - Potrafi planować psychoedukację oraz wsparcie psychopedagogiczne rodziców i opiekunów dziecka z zagrożonym rozwojem. - Potrafi planować i realizować treningi umiejętności wychowawczych. - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. Kompetencje społeczne: - Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym - Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. - Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. - Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego oraz rodziną dziecka w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka. - Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną. - Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Maja Kłoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Praca z rodzina- modele wsparcia potrzeby rodziny i wsparcie srodowiskowe |
|
Pełny opis: |
Systemowy model funkcjonowania rodziny Problemy rodziców dzieci z zaburzeniami w rozwoju Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - informacje o diagnozie, reakcje rodziców Strategie radzenia sobie ze stresem u rodziców dzieci o zaburzonym rozwoju Rozmowa, wywiad jako źródło pomocy Wsparcie środowiskowe, doradca rodziny Rola koordynatora i specjalisty wiodącego we wczesnej interwencji i WWR |
|
Literatura: |
Bernard, H. S., MacKenzie, K. R. (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk: GWP. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia., Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Karwowska M. (2007), Macierzyństwo wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Kielin, J. (2003), Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańsk: GWP. Kubacka-Jasiecka (2010), Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Obuchowska, I.( 2008), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP Piotrowicz R. (2018) Małe dziecko0duzo pomysłów. APS Piotrowicz R (red.) (2018) Małe dziecko Troska, akceptacja bezpieczeństwo, uczenia się. APS Pisula E. (1997), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wyd. UW, Warszawa. Pisula E., Danilewicz D. (red.). (2007), Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Wyd. Harmonia, Gdańsk. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 20 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h Inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Zajęcia zdalne https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad24380504a604c96959b276083fc6ed2%40thread.tacv2/conversations?groupId=4613ad64-cf8c-4f1b-a06e-e802103d4f11&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.