Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logopedyczne aspekty trudności szkolnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-LAS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logopedyczne aspekty trudności szkolnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1.Podstawowa terminologia stosowana w logopedii

2.Orientacyjne normy rozwoju mowy

2.Przedmiot i zadania logopedii (krótka charakterystyka zaburzeń mowy)

3.Charakterystyka głosek polskichi upodobnień fonetyzcnych

4.Różnice między językiem mówionym i pisanym (w normie)i ich związek z trudnościami w pisaniu

5.Zaburzenia wymowy i mowy a zaburzenia w piśmie

6.Słuch fonematyczny a analiza i synteza głoskowa i sylabowa

7.Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczno - pedagogiczną

Literatura:

1. Golanowska M, Kwasiborska J., Lipiec, D,. Sienniak A., D. Emiluta – Rozya (2011):Wybrane zagadnienia logopedyczne, ś, ź, ć, dź. Część teoretyczna (rozdziały I-VI),KOMLOGO

2. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

3. Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., (2004): Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich. Wyd. APS

4. Styczek I. (1982) : Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. WSiP

5. Styczek I. , 1980: Logopedia, rozdział VI, PWN

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1, Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., (1997) Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, Audiofonologia tom X , s.37-48

2.Emiluta-Rozya D., (2008): Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36

3. Emiluta-Rozya D.(2013)całościowe badanie logopedyczne, APS

3.Kaczmarek L., 1968: Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin.

4.Cieszyńska J., (2008) : Wczesna interwencja terapeutyczna. Wydawnictwo Edukacyjne

5.Cieszyńska J., (2006) ; Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Edukacyjne

6.Cieszyńska J., ((2001) : Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji.

7.Demel G., (2006 lub wcześniejsze wydania): Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP

8.Leonard L., (2006) SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, GWP

Efekty uczenia się:

Słuchacz:

Wiedza

Zna elementarną terminologię używaną w logopedii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych

Potrafi określić przedmiot i zadania logopedii

Ma podstawową wiedzę dot. charakterystyki głosek języka polskiego i różnic w realizacji dźwiękowej wyrazów i ich zapisu w normie

Ma podstawową wiedzę dotyczącą źródeł trudności w pisaniu w aspekcie logopedycznym

Zna normy rozwoju mowy dziecka

Umiejętności

Rozumie na poziomie elementarnym różnice między językiem mówionym i pisanym w normie (wyjaśnić upodobnienia fonetyczne)

Potrafi dokonywać analizy głoskowej (także i wyrazów zawierających upodobnienia)

Rozumie trudności w pisaniu pozostające w związku normą ortofoniczną oraz z zaburzeniami wymowy i mowy

Potrafi prowadzić ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej z dzieckiem z trudnościami w pisaniu

Kompetencje społeczne

Potrafi wyjaśnić rodzicom przyczyny trudności w pisaniu u dziecka w aspekcie językowym (w normie i w patologii)

Ma przekonanie o potrzebie współpracy z logopedą

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)