Logopedyczne aspekty trudności szkolnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-LAS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logopedyczne aspekty trudności szkolnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1.Podstawowa terminologia stosowana w logopedii 2.Orientacyjne normy rozwoju mowy 2.Przedmiot i zadania logopedii (krótka charakterystyka zaburzeń mowy) 3.Charakterystyka głosek polskichi upodobnień fonetyzcnych 4.Różnice między językiem mówionym i pisanym (w normie)i ich związek z trudnościami w pisaniu 5.Zaburzenia wymowy i mowy a zaburzenia w piśmie 6.Słuch fonematyczny a analiza i synteza głoskowa i sylabowa 7.Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczno - pedagogiczną |
Literatura: |
1. Golanowska M, Kwasiborska J., Lipiec, D,. Sienniak A., D. Emiluta – Rozya (2011):Wybrane zagadnienia logopedyczne, ś, ź, ć, dź. Część teoretyczna (rozdziały I-VI),KOMLOGO 2. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 3. Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., (2004): Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich. Wyd. APS 4. Styczek I. (1982) : Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. WSiP 5. Styczek I. , 1980: Logopedia, rozdział VI, PWN LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1, Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., (1997) Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, Audiofonologia tom X , s.37-48 2.Emiluta-Rozya D., (2008): Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36 3. Emiluta-Rozya D.(2013)całościowe badanie logopedyczne, APS 3.Kaczmarek L., 1968: Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin. 4.Cieszyńska J., (2008) : Wczesna interwencja terapeutyczna. Wydawnictwo Edukacyjne 5.Cieszyńska J., (2006) ; Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Edukacyjne 6.Cieszyńska J., ((2001) : Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. 7.Demel G., (2006 lub wcześniejsze wydania): Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP 8.Leonard L., (2006) SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, GWP |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: Wiedza Zna elementarną terminologię używaną w logopedii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych Potrafi określić przedmiot i zadania logopedii Ma podstawową wiedzę dot. charakterystyki głosek języka polskiego i różnic w realizacji dźwiękowej wyrazów i ich zapisu w normie Ma podstawową wiedzę dotyczącą źródeł trudności w pisaniu w aspekcie logopedycznym Zna normy rozwoju mowy dziecka Umiejętności Rozumie na poziomie elementarnym różnice między językiem mówionym i pisanym w normie (wyjaśnić upodobnienia fonetyczne) Potrafi dokonywać analizy głoskowej (także i wyrazów zawierających upodobnienia) Rozumie trudności w pisaniu pozostające w związku normą ortofoniczną oraz z zaburzeniami wymowy i mowy Potrafi prowadzić ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej z dzieckiem z trudnościami w pisaniu Kompetencje społeczne Potrafi wyjaśnić rodzicom przyczyny trudności w pisaniu u dziecka w aspekcie językowym (w normie i w patologii) Ma przekonanie o potrzebie współpracy z logopedą |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.