Kompetencje pedagoga specjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-KPL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje pedagoga specjalnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Umiejętności: - Potrafi analizować proces kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego; - Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Kompetencje pedagoga specjalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska, Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: opracowanie wybranego studium przypadku |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. 2. Cechy osobowości pedagoga specjalnego. 3. Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym. 4. Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego. 5. Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli. |
|
Literatura: |
Bujnowska, A.; Palak, Z.(2008). Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Wydawnictwo UMCS. Bartnikowska, U.(2008). Rozwijanie umiejętności rozumienia rodziców jako element kształcenia studentów pedagogiki specjalnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego – aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS. Gajdzica, Z.(2008). Kształcenie pedagogów specjalnych a jakość ich pracy w kontekście integracyjnej i segregacyjnej formy edukacji specjalnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego – aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS. Korzon, A.(2008). Kompetencje nauczyciela w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole masowej. W: Z. Palak (red.). Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Majewicz, P.(2008). Pedagog specjalny – osobowość i możliwości jej formowania. W: P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca z tekstem źródłowym. NAKŁAD PRACY STUDENTA: GODZINY KONTAKTOWE - 1O GODZ. WYKŁADU PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ZAJĘĆ, STUDIOWANIE LITERATURY - 15 GODZ. ----------------------------------------------------------------------------------------------- LICZBA PUNKTÓW ECTS - 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.