Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klucz do uczenia się - program wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-KDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Klucz do uczenia się - program wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla III sem. stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna podstawowe założenia koncepcji programu edukacji dzieci w wieku przedszkolnym

- Zna podstawowe pojęcia związane z koncepcją L. Wygotskiego

- Ma podstawową wiedzę rozwojową i potrafi ukierunkować ją na realizację zadań będących elementem określonych działań terapii małego dziecka.

Umiejętności:

- Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne stymulacji sensorycznej i budowania relacji z dzieckiem

- Umie poprawnie wykonywać ćwiczenia

- Umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności: podczas ćwiczeń realizowanych wspólnie przez grupę podczas zajęć, podczas wskazanych przez prowadzącego ćwiczeń (fragmentów ćwiczeń) do samodzielnej realizacji w czasie zajęć

- Wykazuje się kreatywnością i samodzielnością w zakresie tworzenia ćwiczeń.

Kompetencje społeczne:

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

- Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.

- Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach- opracowanie scenariuszy zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia będą realizowane synchronicznie i asynchronicznie zgodnie z planem zajęć ustalonym na początku semestru,

Materiały będą przekazywane online w formie prezentacji multimedialnych, materiałow upełniających i literatury w formie skanów lub plików pdf.

Metody kształcenia/uczenia się:

• wykład w postaci prezentacji z komentarzami,

• zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami,

• konsultacje indywidualne z wykorzystaniem czatu lub spotkań online na platformie TEAMS.

Pełny opis:

Teoretyczne podstawy metody Klucz do uczenia się” Analiza różnic i podobieństw teorii Piageta i Wygotskiego

Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka – realizacja modułu Zabawy rozwijające

Znaki, schematy i zastępniki podstawą rozwoju symbolicznego- realizacja modułu Gry rozwijające

Sposoby rozwijania sprawności manualnej – realizacja modułu Od bazgrania do pisania

Wykorzystanie tekstów baśni i bajek do rozwoju mowy – realizacja modułu Literackiego

Wdrażanie podstawowych pojęć matematycznych i rozwijanie myślenia logicznego – realizacja modułu Matematyka sensoryczna

Kształtowanie pojęć przestrzennych – realizacja modułu Wizualnego – przestrzennego i Kreatywne modelowanie

Edukacyjna funkcja klocków – realizacja modułu Konstrukcje

Literatura:

1. Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu. Wyd. „Jedność: Kielce 2003.

2.Thanhoffer M., Reichel R. Rabenstein R „Nauczanie kreatywne“, część I i II Lublin,1996.

3.G. Dolya Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka. Key to Learning Polska, 2007.

4.S. Palomares, D. Schelling Skrzynia skarbów. Ćwiczenia grupowe. Wyd. Fraszk., 2008.5.

5. Słodownik - Rycaj, E., Gry i zabawy jezykowe, Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.

Uwagi:

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad24380504a604c96959b276083fc6ed2%40thread.tacv2/conversations?groupId=4613ad64-cf8c-4f1b-a06e-e802103d4f11&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 20 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)