Książka artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-KAR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Książka artystyczna |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego. Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego. Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji. Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W. Karolaka. Ćwiczenia warsztatowe: Książka artystyczna w relacji do mitu książki. Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść. Książka jako obiekt przestrzenny. Książka jako zapis procesu jej kreacji. Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny. |
Literatura: |
Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź. Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano. Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa. Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa. SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.), Artist’s Book Yearbook |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna teoretyczne podstawy odnoszące się do kreacji książki artystycznej jako formy działania artystycznego i arteterapeutycznego - zna zasady formowania książki artystycznej - cele, zadania - zna rolę kreacji książki artystycznej w rozwoju podmiotowym. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi zaprojektować działanie edukacyjne oparte na kreacji książki artystycznej - potrafi omówić książkę artystyczną w kontekście jej roli jako obiektu artystycznego i działania wspierającego rozwój podmiotowy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - w sposób twórczy rozwiązuje problemy poznawcze w interakcjach społecznych - kreatywnie uczestniczy w pracy zespołowej, w roli lidera, jak i uczestnika. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe. Godziny kontaktowe, wykład 5, ćwiczenia 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do zaliczenia 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 Kryteria oceny Wykład - ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. Ćwiczenia – realizacje praktyczne, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Realizacja, dokumentacja, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji. Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład, ćwiczenia. |
Praktyki zawodowe: |
Istnieje możliwość odbycia praktyki zawodowej w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia w Pruszkowie, po zaliczeniu pierwszego semestru. Szczegółowe informacje dotyczące praktyki u Kierownika studiów podyplomowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Sylwester Mocur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego. Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego. Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji. Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W. Karolaka. Ćwiczenia warsztatowe: Książka artystyczna w relacji do mitu książki. Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść. Książka jako obiekt przestrzenny. Książka jako zapis procesu jej kreacji. Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny. |
|
Literatura: |
Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź. Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano. Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa. Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa. SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.), Artist’s Book Yearbook |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Julia Bartosik, Janina Florczykiewicz, Aleksandra Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego. Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego. Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji. Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W. Karolaka. Ćwiczenia warsztatowe: Książka artystyczna w relacji do mitu książki. Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść. Książka jako obiekt przestrzenny. Książka jako zapis procesu jej kreacji. Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny. |
|
Literatura: |
Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź. Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano. Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa. Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa. SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.), Artist’s Book Yearbook |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego. Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego. Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji. Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W. Karolaka. Ćwiczenia warsztatowe: Książka artystyczna w relacji do mitu książki. Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść. Książka jako obiekt przestrzenny. Książka jako zapis procesu jej kreacji. Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny |
|
Literatura: |
Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź. Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano. Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa. Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa. SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.), Artist’s Book Yearbook |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego. Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego. Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji. Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W. Karolaka. Ćwiczenia warsztatowe: Książka artystyczna w relacji do mitu książki. Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść. Książka jako obiekt przestrzenny. Książka jako zapis procesu jej kreacji. Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny |
|
Literatura: |
Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź. Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano. Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa. Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa. SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.), Artist’s Book Yearbook |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.