Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Książka artystyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-KAR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Książka artystyczna
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego.

Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji.

Pełny opis:

Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego.

Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji.

Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W. Karolaka.

Ćwiczenia warsztatowe:

Książka artystyczna w relacji do mitu książki.

Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść.

Książka jako obiekt przestrzenny.

Książka jako zapis procesu jej kreacji.

Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny.

Literatura:

Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź.

Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków

Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano.

Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa.

Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa.

SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.), Artist’s Book Yearbook

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna teoretyczne podstawy odnoszące się do kreacji książki artystycznej jako formy działania artystycznego i arteterapeutycznego

- zna zasady formowania książki artystycznej - cele, zadania

- zna rolę kreacji książki artystycznej w rozwoju podmiotowym.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi zaprojektować działanie edukacyjne oparte na kreacji książki artystycznej

- potrafi omówić książkę artystyczną w kontekście jej roli jako obiektu artystycznego i działania wspierającego rozwój podmiotowy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- w sposób twórczy rozwiązuje problemy poznawcze w interakcjach społecznych

- kreatywnie uczestniczy w pracy zespołowej, w roli lidera, jak i uczestnika.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe.

Godziny kontaktowe, wykład 5, ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do zaliczenia 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Kryteria oceny

Wykład - ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. Ćwiczenia – realizacje praktyczne, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Realizacja, dokumentacja, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji.

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład, ćwiczenia.

Praktyki zawodowe:

Istnieje możliwość odbycia praktyki zawodowej w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia w Pruszkowie, po zaliczeniu pierwszego semestru. Szczegółowe informacje dotyczące praktyki u Kierownika studiów podyplomowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Sylwester Mocur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego.

Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji.

Pełny opis:

Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego.

Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji.

Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W.

Karolaka.

Ćwiczenia warsztatowe:

Książka artystyczna w relacji do mitu książki.

Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść.

Książka jako obiekt przestrzenny.

Książka jako zapis procesu jej kreacji.

Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny.

Literatura:

Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź.

Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków

Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano.

Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa.

Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa.

SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.),

Artist’s Book Yearbook

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Julia Bartosik, Janina Florczykiewicz, Aleksandra Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego.

Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji.

Pełny opis:

Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego.

Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji.

Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W.

Karolaka.

Ćwiczenia warsztatowe:

Książka artystyczna w relacji do mitu książki.

Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść.

Książka jako obiekt przestrzenny.

Książka jako zapis procesu jej kreacji.

Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny.

Literatura:

Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź.

Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków

Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano.

Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa.

Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa.

SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.),

Artist’s Book Yearbook

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego.

Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji.

Pełny opis:

Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego.

Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji.

Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W.

Karolaka.

Ćwiczenia warsztatowe:

Książka artystyczna w relacji do mitu książki.

Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść.

Książka jako obiekt przestrzenny.

Książka jako zapis procesu jej kreacji.

Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny

Literatura:

Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź.

Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków

Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano.

Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa.

Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa.

SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.),

Artist’s Book Yearbook

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wyjaśnienie pojęcia książka artystyczna. Cele , funkcje, rodzaje książki artystycznej. Poznanie nowej formy działania artystycznego w edukacji i arteterapii. Zwrócenie uwagi na walory poznawcze i kształcące procesu terapeutycznego w obrębie pracy z książką artystyczną. Prezentacja międzynarodowych projektów Księga W. Karolaka i E. Józefowskiego.

Ocena projektu książki artystycznej (założenia, koncepcja) - wypowiedź ustna. ocena realizacji praktycznych, ocena prezentacji twórczych na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena realizacji, dokumentacji, upowszechnianie warsztatów twórczych w przestrzeni otwartej i zamkniętej-propozycje do realizacji.

Pełny opis:

Wprowadzenie do książki artystycznej- założenia, koncepcje, efektywność procesu terapeutycznego.

Warsztaty w przestrzeni otwartej i zamkniętej- książka artystyczna: przykłady zastosowań w obszarze edukacji, medycyny i resocjalizacji.

Analiza Międzynarodowych Projektów Artystyczno-Edukacyjnych np. „Piramida 2000", „poMYŚLpozytywnie”, „DRABINA”, „PODŁOGA” W.

Karolaka.

Ćwiczenia warsztatowe:

Książka artystyczna w relacji do mitu książki.

Książka artystyczna jako forma tworząca jej treść.

Książka jako obiekt przestrzenny.

Książka jako zapis procesu jej kreacji.

Książka jako warsztat edukacyjny lub artystyczny

Literatura:

Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź.

Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków

Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano.

Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa.

Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa.

SeddonP., (2018) Exhibition Review. Press & Release 2016: Technology and the Evolution of The Artist’s Book, [w:] Sarah Bodman (red.),

Artist’s Book Yearbook

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)